Nieuwe campagne wijst 40-plussers op signalen van datingfraude
Erandi Godinez | 7 december 2020
Online
dating kan je zomaar een nieuwe liefde opleveren, maar het kan je helaas ook
veel leed brengen: steeds meer 40-plussers worden namelijk het slachtoffer van
datingfraude. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV)
en het ministerie van Justitie en Veiligheid zijn daarom een campagne gestart.
De campagne moet 40-plussers bewust maken van de
signalen die erop wijzen dat een persoon op een datingplatform een oplichter is.
Werkwijze van oplichters
In 2020 verloren mensen uit deze leeftijdsgroep maar liefst 17.000 euro op het moment dat ze slachtoffers werden van datingfraude, twee keer zoveel als een jaar daarvoor. In de campagne wordt uitgelegd dat oplichters vaak op een sluwe manier te werk gaan. Ze maken contact via sociale media, datingsites of –apps met mensen die op zoek zijn naar een relatie. Ze zorgen ervoor dat ze eerst een vertrouwensband met het slachtoffer kweken en vragen vaak expliciet om te communiceren via WhatsApp of e-mail. Zo wordt controle door datingsites of –apps vermeden. Uiteindelijk vragen ze vaak met een smoes om geld (bijvoorbeeld een financieel noodgeval of om elkaar te ontmoeten). Zodra het slachtoffer geld overmaakt, wordt het geld nooit terugbetaald.