Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

Vaak moe? Dit helpt je eroverheen!

moe.jpg

De zon breekt door, de vogels fluiten en toch ben je vaak moe. Met deze 10 tips pak je effectief je (voorjaars)moeheid aan én word je een gelukkiger mens.

1. Vooruit, het is een béétje een open deur, maar zorg allereerst voor een goede balans tussen spanning en ontspanning. Heel praktisch komt het erop neer dat je drukke periodes (op tijd) afwisselt met rustmomenten en niet steeds weer tot het uiterste gaat. Zorg ervoor dat je taken opdeelt in kleine, behapbare onderdelen en dat je tussendoor goed bijtankt. Op deze manier ga je niet over je grenzen heen en put je jezelf dus ook niet uit.

2. Heb je het idee dat je regelmatig te veel hooi op je vork neemt? Leer dan ‘nee’ te zeggen. Het zal je direct meer tijd en energie opleveren! Blijft de ander aandringen? Blijf je ‘nee’ en het bijbehorende motief dan rustig herhalen, als een grammofoonplaat. Zo laat je je niet verleiden tot een discussie of excuses.

3. Maak je je regelmatig druk over zaken waar je eigenlijk al alles aan gedaan hebt, of waar je niks meer aan kun doen? Leer op te houden met vechten tegen zaken in het leven die onvermijdelijk zijn. Door deze acceptatie zal je meer rust ervaren. Bovendien komt er weer ruimte vrij voor dingen waar je wél blij van wordt. Mindfulnessoefeningen kunnen hier enorm bij helpen. Wij zijn fan!

4. Wees realistisch over je eigen mogelijkheden. We willen allemaal wel superwoman zijn, maar door de lat te hoog te leggen en vooral met het einddoel bezig te zijn, is de lol van wat je aan het doen bent, er al snel vanaf. Bovendien loop je het risico je doelen niet te behalen en gedesillusioneerd achter te blijven.

5. Zorg ervoor dat je goed slaapt. Dé basis voor een uitgerust leven. Tips om beter de slaap te vatten, lees je hier.

6. Blijf je vaak malen over problemen? Je denkt misschien dat je zo tot een oplossing komt, maar het tegendeel is waar! Door te piekeren blijf je in loepjes denken. Leer dus om, in plaats van te blijven nadenken over een probleem, je probleem daadwerkelijk in kaart te brengen en vervolgens op te lossen. Als dit niet mogelijk is, probeer het dan los te laten: je kunt er toch niks aan veranderen.

7. Beweeg! Je humeur verbetert, je raakt beter bestand tegen stress en je voelt je minder moe. Probeer minimaal vijf dagen in de week een half uurtje te fietsen, wandelen of wat je ook maar prettig vindt. En: alle kleine beetje helpen. Pak bijvoorbeeld wat vaker de fiets als je boodschappen gaat doen, of neem de trap in plaats van de lift.

8. Herken stress. Bij stress heb je eerst vaak ‘gewone’ klachten, die voor iedereen verschillend zijn. De een krijgt bijvoorbeeld buikpijn, de ander eczeem en de derde slaapt slecht. Maar duurt de stress lang of heb je geen tijd om te herstellen, dan worden de gevolgen op steeds meer gebieden merkbaar.

9. Koffie of alcohol geven misschien tijdelijk een lekker gevoel, maar op de lange termijn zul je je juist energieker voelen als je het gebruik ervan matigt. Drink bij voorkeur niet meer dan één glas wijn en maximaal vijf koppen koffie per dag.

10. Doe leuke dingen. Spreek af met vrienden, pak een hobby van vroeger weer op of kijk een goede film: ook als je er in eerste instantie geen zin in hebt! Het helpt je om je batterij weer op te laden en al je zorgen even van je af te schudden.

Werken deze tips niet? Er kan meer aan de hand zijn dan alleen (voorjaars)moeheid. Zo zouden je klachten ook kunnen wijzen op een seizoensgebonden depressie. Je huisarts kan je in dat geval verder helpen.

Bron | psychischegezondheid.nl

Lees ook > Stop met piekeren in 8 stappen

Ook interessant