Nieuws

Bang achter het stuur? Zo overwin je je rijangst

rijangst.jpg

Snelwegen vermijden, niet onder viaducten durven rijden, bang om te verdwalen: minstens een half miljoen automobilisten hebben een vorm van rijangst. Psychotherapeut en ervaringsdeskundige Yvette van der Pas weet hoe je weer zorgeloos achter het stuur kruipt.

Zodra ze het bord ‘snelweg’ zag, brak bij Yvette van der Pas het angstzweet uit. Nadat de psychotherapeut bijna was geschept door een vrachtwagen op de snelweg, durfde ze twintig jaar lang alleen nog binnen de bebouwde kom te rijden. Tot ze besloot haar angst eigenhandig te overwinnen. Hoe ze dat deed, lees je in Rijangst, een doe-het-zelf-hulpboek met praktische tips en oefeningen.

Wat is rijangst?
Yvette van der Pas: “Rijangst heb je in allerlei variaties en gradaties. De één is bang voor tunnels, durft niet in het donker te rijden of vindt het eng om in een file terecht te komen. Maar je kunt ook bang zijn om in de auto een paniekaanval te krijgen of dat de kinderen je te veel afleiden. Er zijn zelfs getrainde legersoldaten die niet meer langs stoepranden durven rijden, omdat ze jarenlang alert moesten zijn op bermbommen. Soms zijn mensen zo bang dat ze het autorijden alleen nog aan hun partner overlaten of altijd het openbaar vervoer nemen, zoals ik deed.”

Dat is toch ook een oplossing?
“Achter dat argument heb ik me ook jarenlang verschuild. Maar vaak is de auto gewoon makkelijker en je wilt niet altijd afhankelijk van anderen zijn, zeker niet als je gewoon een rijbewijs hebt. Ergens schaamde ik me er ook voor, waardoor ik mijn angst verzweeg voor anderen.”

Hoe kom je ervan af?
“Door stapsgewijs je angst in de ogen te zien. Ik oefende ’s ochtends vroeg met opritten op- en afrijden. Eerst op een plek waar de oprit ook de afrit is, zodat ik niet hoefde in te voegen en direct de snelweg af kon. Zodra ik daaraan gewend was, pakte ik een stukje snelweg en breidde dat steeds verder uit. Als je helemaal niet meer durft te rijden, kun je beginnen door gewoon in je auto te gaan zitten en iets prettigs te doen, zoals muziek luisteren of met een vriendin bellen. Na een paar keer durf je misschien de auto te starten en de straat uit te rijden. Afhankelijk van waar je bang voor bent, bestaan er allerlei oefeningen om je angst en lichamelijke klachten onder controle te krijgen, zoals ademhalingsoefeningen.”

En rijles?
“Dat is ‘t opmerkelijke. Veel mensen met rijangst denken dat ze niet goed kunnen autorijden, maar uit onderzoek blijkt dat ze het niet minder goed doen dan andere automobilisten. Rijles is dus meestal niet de oplossing, hoewel het kan helpen als je heel lang niet hebt gereden. Maar het is vooral de gedachtenkronkel die ervoor zorgt dat je verkrampt gaat rijden.”

Gewoon gaan rijden dus. Dat klinkt wel erg makkelijk.
“Makkelijk?! Het is keihard werken, hoor. Je moet oefenen, oefenen, oefenen. Daarom moet je je van tevoren goed afvragen of je wel écht van je angst afwilt. Maar eerst moet je je angsten erkennen. Ben je echt zo milieubewust, of is het een smoes om niet te hoeven rijden? Ik riep ook jarenlang dat ik geen auto nodig had, maar nu ben ik als een kind zo blij dat ik in de spits naar Utrecht durf te rijden.”

TIPS van Yvette:

– “Streetview van Google Maps is ideaal als je wilt weten hoe een weg of straat eruit ziet. Zo kun je zonder nare verrassingen stapsgewijs je oefengebied uitbreiden.”

– “Laat tijdens het oefenen iemand met je meerijden. Bij voorkeur niet je partner, omdat deze er vaak te veel ‘bovenop’ zit en dit houdt juist de angst in stand. Mijn man werd angstig van mijn angst, waardoor hij me telkens corrigeerde en ik alleen maar onzekerder werd.”

– “Als je echt twijfelt aan je rijvaardigheden, kun je deze testen in een rijsimulator.”

Meer lezen

In Rijangst lees je hoe je voor jezelf een passend oefenprogramma kunt opstellen. Het boek is voor € 26,95 verkrijgbaar bij bol.com.

Rijangst

Ook interessant