Nieuws

Anastasia: dromerige familiemusical die de toeschouwer doet twijfelen

anastasia-dromerige-familiemusical-die-de-toeschouwer-doet-twijfelen.jpg

Een mythe, een adellijke familie in een tijd van grote kostuums en blinkende juwelen, een tragisch noodlot én een vermiste dochter. Alleen al het verhaal van Anastasia heeft alle elementen die nodig zijn voor een bombastische musical. En dát is ook precies wat het is geworden.

Gisteravond ging in het AFAS Circustheater in Scheveningen de langverwachte Broadwayhit Anastasia in première. De voorstelling werd onder luid applaus ontvangen. En dat is niet verwonderlijk. Al met al heeft Stage Entertainment met deze productie weer een grote familiemusical te pakken!

Russische revolutie

Veel voorkennis van de Russische revolutie is niet nodig. De musical, die gebaseerd is op de gelijknamige tekenfilm uit 1997, vertelt de ietwat gezoete versie van de mythe rondom de Russische prinses. Dochter van de laatste Russische tsaar. Wanneer haar familie op een feestelijke avond bruut wordt vermoord, ontstaat in het Leningrad (Sint Petersburg) van 1927 al snel de geruchtenstroom dat de oudste dochter van de tsaar is weten te ontkomen aan het geweld. Wanneer de -in Parijs wonende- keizerin-moeder (Gerrie van der Klei) hier lucht van krijgt, besluit ze een beloning uit te rijken aan degene die haar kleindochter bij haar terugbrengt.

Een tikkeltje naïef, want daarmee trekt ze veel oplichters naar haar keizerlijke woning. Uit allerlei landen krijgt de oude vrouw brieven van meisjes die zeggen Anastasia te zijn. Wanneer het nieuws over de beloning ook in Sint Petersburg doordringt, besluiten ook oplichters Vlad (Ad Knippels) & Dimitri (Milan van Waardenburg) op zoek te gaan naar de prinses. Ze vinden echter weinig overtuigende kandidaten. Tot ze kennismaken met de verwarde Anya (Tessa Suniva van Tol). Een jonge vrouw, die gehinderd wordt door geheugenverlies. In haar dromen ziet ze visioenen van een ander leven. Maar is het een droom? Of zijn het herinneringen uit haar verleden?

Gevaarlijk

Vlad en Dimitri vinden haar interessant genoeg en besluiten haar alles te leren wat ze weten over de prinses, zodat ze haar kunnen voorstellen aan de keizerin-moeder. Een gevaarlijke onderneming, want ondertussen krijgt ook Sovjetrevolutionair Gleb (René van Kooten) oren naar de geruchtenstroom over Anastasia. Als zij écht de moord op haar familie overleefd heeft, zal hij de klus alsnog moeten afmaken. Maar wat als het hart roet in het eten gooit? Kan liefde ook een revolutie zijn?

Typische musical

Anastasia is een typische musical met dramatische muziek. Het verhaal begint met grote, glinsterende kostuums. Geen juweel is teveel aan het hof van de laatste tsaar. In een moordend tempo word je door het verhaal geleid. De tragische moord wordt subtiel aan de fantasieën van de kijker overgelaten. Het decor verschuift en door middel van mooie projecties word je van het adellijke paleis naar de straten van Sint Petersburg geleid. De toeschouwer wordt meegezogen in het armoedige leven van het communistische Leningrad. De tragiek wordt bijgestaan door enkele bombastische liederen. Maar verder is het eerste deel van de show opvallend vlak.

Nieuwe wereld

Gelukkig komt er in de tweede akte meer leven in de brouwerij. Wanneer Anastasia, Gleb en Vlad aankomen in Parijs is het tijd voor luxueuze kostuums, grote showballetten en een hoop luchtigheid. Dat laatste is voornamelijk te danken aan de rol van Lily (Ellen Evers), de hofdame van de keizerin moeder. Evers speelt de rol met zoveel verve dat ze het hele publiek direct meezuigt in de tweede acte. Ze heeft de lachers op haar hand en raakt het publiek met haar stem. Ook Gerrie van der Klei gooit hoge ogen met haar vertolking van keizerin moeder. Een oude vrouw. Breekbaar, moe van het zoeken en bitter geworden door alle oplichtingen. Maar ook ontroerend als ze beseft dat haar echte kleindochter voor haar staat.

De musical eindigt in hetzelfde tempo als waarin het begonnen is. Het sprookje, dat zo zorgvuldig tot leven is gebracht, wordt weer afgedaan als een mythe. Een mooie afronding die nog wat te dromen overlaat.

Benieuwd geworden naar déze mooie familiemusical? Ga dan snel naar de shop van Margriet. Hier ontvang je € 15,- voordeel per kaart in september en € 10,- voordeel vanaf oktober.

 

Beeld | Marije van der Zwaag

 

Ook interessant