Nieuws

Amerika gaat waarschuwingsetiketten op koffie plakken

koffie1.jpg

Amerika gaat waarschuwingsetiketten op koffie plakken. Een bakje troost zou onder andere acrylamide bevatten, dat mogelijk schadelijk is voor de gezondheid. Maar volgens de Gezondheidsraad zijn een paar koppen koffie per dag eerder goed voor je dan slecht. Als je minder acrylamide wilt binnenkrijgen, kun je veel beter minder chips, friet en koekjes eten. Het zit zelfs in ontbijtkoek…  

Wat is er aan de hand?

Een rechter in Los Angeles heeft op 29 maart 2018 bepaald dat koffiebedrijven een waarschuwingsetiket voor kanker op hun verpakkingen moeten plakken. Bij het brandproces van koffie komt acrylamide vrij, een stof die mogelijk schadelijk is voor de gezondheid. Volgens die koffiebedrijven zijn de stoffen op zo’n kleine schaal aanwezig dat ze niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Maar ze slaagden er niet in te bewijzen dat de stoffen onschadelijk zijn.

Hoe zit het in Europa?

In Europa is een dergelijke waarschuwing op het etiket niet verplicht. Wel is er aandacht voor de stof acrylamide. Bij dierstudies is aangetoond dat acrylamide kankerverwekkend kan zijn. Onderzoeken bij mensen zijn beperkt en het bewijs is niet sluitend. Wel moeten fabrikanten uit voorzorg maatregelen treffen om de hoeveelheid acrylamide in voedingsmiddelen zo veel mogelijk te beperken. Vanaf 11 april 2018 is dit vastgelegd in een nieuwe wet.

Hoe ontstaat acrylamide en waarin zit het?

Acrylamide kan ontstaan bij het verhitten van zetmeelrijke producten en het branden van koffiebonen. We krijgen het stofje vooral binnen via het eten van gefrituurde producten, zoals friet en chips, koekjes, ontbijtkoek en (donker) geroosterd brood en het drinken van koffie. Een deel zit al in de producten die je koopt of krijgt geserveerd, een ander deel ontstaat bij het bereiden thuis.

Koffie verkleint risico op diabetes

Volgens het Voedingscentrum, dat haar adviezen baseert op de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, zijn de recente ontwikkelingen in Amerika geen aanleiding om koffie te laten staan. Een bakje troost heeft zelfs een positief effect op de gezondheid: vier koppen filterkoffie per dag verkleinen het risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Wil je minder acrylamide binnenkrijgen, dan is het advies om vooral minder gefrituurde producten en koekjes te eten. “Friet, chips en koekjes zijn de belangrijkste bronnen van acrylamide,” vertelt Wieke van der Vossen, expert Voedselveiligheid van het Voedingscentrum. “En deze producten kun je sowieso al beter niet te vaak nemen.”

Zo krijg je minder acrylamide binnen

Het Voedingscentrum geeft de volgende tips om minder van het stofje acrylamide binnen te krijgen.

  • Eet en drink gezond en gevarieerd. Wissel koffie af met thee en water.
  • Neem weinig gefrituurde producten zoals friet en chips.
  • Frituur thuis op maximaal 175 °C en niet langer dan nodig.
  • Bak aardappelen, friet en aardappelproducten niet bruin, maar goudgeel.
  • Volg de aanwijzingen op de verpakking van aardappelproducten en friet en bak ze in kleine porties. Doe ovenfriet bijvoorbeeld niet in de frituur. Ovenfriet bevat meer suiker en gefrituurd kan er onnodig veel acrylamide ontstaan.
  • Bewaar aardappelen donker en koel, bijvoorbeeld in een kelder. Heb je deze niet dan kun je aardappelen om te koken bewaren in de koelkast, maar doe dit niet voor aardappelen om te frituren of te bakken.
  • Eet weinig koekjes. Ook ontbijtkoek bevat acrylamide.
  • Rooster en bak brood en tosti’s niet bruin, maar goudgeel.

Overigens, als je vaak hoofdpijn hebt, kan het misschien wel helpen om minder te koffieleuten. Hoewel cafeïne er geen oorzaak van is, kan te veel koffie wel hoofdpijn verergeren. 

Bron | Voedingscentrum, iStock (beeld)

Lees ook

Bekijk ook

Dokter Rutger over het belang van vitamine D.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant