Le Grand Bain: ‘Een lekkere feelgoodfilm in het genre van The Full Monty’

Onlangs zag ik de film Le Grand Bain, een Franse feelgoodfilm van regisseur Gilles Lellouche die in Frankrijk zo’n vier miljoen bezoekers trok.

De film gaat over een stel mannen van middelbare leeftijd die twee keer per week in het zwembad liggen om te leren synchroonzwemmen. Op die manier kunnen ze even hun persoonlijke problemen vergeten.

Depressief

Bertrand (Mathieu Amalric, die ook in The Grand Budapest Hotel speelde) zit al twee jaar werkloos thuis en is in een depressie geraakt. Als zijn vrouw naar haar werk gaat en de kinderen naar school, ligt hij op de bank candy crush te spelen. Op een gegeven moment ziet hij, als hij voor zijn dochter in het zwembad is, een groep mannen die zich vermaken met synchroonzwemmen. Hij besluit zich op te geven.

Stelletje losers

Na het zwemmen gaan de mannen de sauna in waar geregeld een jointje rondgaat en waar ze praten over hun problemen. Ieder heeft weer iets anders: de een is bijna failliet, de ander werkt in een schoolkantine maar droomt nog altijd van een carrière als rocker, een derde (de good looking Guillaume Canet, bekende Franse filmster) is net verlaten door zijn vrouw en ga zo maar door. Eigenlijk zijn het een stelletje losers bij elkaar met bijna allemaal te dikke buiken en haar op hun rug. Lekker doorsnee en uit het leven gegrepen, maar niet echt aantrekkelijk.

Ze worden getraind door een mooie jonge vrouw die, zo blijkt later, zelf ook allerlei problemen heeft. Als ze een keer een filmpje zien over het wereldkampioenschap synchroonzwemmen voor mannen, besluiten ze zich als équipe de France op te geven. Met behulp van een andere trainster, die de groep behoorlijk drilt, gaan ze aan de slag om er iets van te maken.

Met een glimlach de zaal uit

De film is niet supergoed, maar toch ging ik met een glimlach weer de zaal uit. Het is altijd fijn om te zien dat een gezamenlijk doel ervoor zorgt dat er saamhorigheid ontstaat. En dat de mannen opknappen van het zwemmen en hun eigenwaarde weer kunnen opkrikken. Ook het feit dat de ‘slechteriken’ (in de persoon van de schoonzus van Bertrand en haar man) goed op hun nummer worden gezet, vind ik toch altijd weer lekker. Er komen best wat flauwe grappen voorbij, maar smaken verschillen; er zaten aardig wat mensen in de zaal die er hardop om moesten lachen.

Mooi vond ik de reis die de groep maakt naar Noorwegen om mee te doen aan het wereldkampioenschap. En vooral het moment op de terugweg, als ze de camper uit gaan om naar de opkomende zon te kijken. Ik zou zeggen: als je een lekkere feelgoodfilm wilt zien in het genre van The Full Monty, ga dan zeker naar Le Grand Bain!

Alexandra Holscher (52) – eindredacteur – is getrouwd en moeder van drie kinderen (15, 18 en 21). Naast haar werk is ze mantelzorger voor haar moeder van 92. Om te ontspannen doet ze aan yoga, bootcamp en zingt ze in een koor. Ze houdt van films kijken en ‘met haar handen bezig zijn’.

Meer lezen van Alexandra?
Dat doe je hier!