Nieuws

Zo kun je je alcoholische drankje nét iets gezonder maken

alcoholische-drankje.jpg

Hoewel alcohol nooit onder de categorie ‘gezond’ zal vallen, zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen, om je alcoholische drankje minder ongezond te maken. Deze tips lijken -op het eerste oog- heel simpel, maar ze maken een groot verschil!

Zo kun je nog steeds van je alcoholische versnapering genieten, maar wel op een meer verantwoorde manier.

Eet van tevoren voldoende

Met dit warme weer kunnen die paar glaasjes wijn nét iets sneller naar je hoofd stijgen, zeker als je van tevoren weinig hebt gegeten. Als je niet zo snel aangeschoten wilt raken is het verstandig om van tevoren een goede bodem te leggen. Eet een maaltijd die bestaat uit hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. Deze combinatie zorgt ervoor dat het alcoholpercentage, dat in je bloedbaan terecht komt, wat meer onder controle wordt gehouden. Dit komt doordat het eerst door de bekleding van het maag-darmkanaal wordt opgenomen. Daarnaast kunnen vezelrijke voedingsmiddelen helpen de afgifte van alcohol in het bloed te vertragen.

Let op het alcoholpercentage

Dit klinkt misschien te simpel, maar is toch écht waar: let op het alcoholpercentage van je drankje. Hoe hoger het percentage, hoe harder je lever moet werken om het te verwerken. Wil je helemaal op safe spelen? Kies dan voor een non-alcoholische variant: er zijn tegenwoordig genoeg wijnen die geen alcohol bevatten, maar minstens net zo lekker smaken.

Drink genoeg water

Geen zin in een kater de volgende dag? Zorg ervoor dat je -tussen elk glas alcohol- een glas water drinkt. Alcohol spoelt belangrijke elektrolyten uit je systeem wanneer je niet voldoende hydrateert. Hierdoor kan de kater de volgende dag éxtra hard aankomen. Daarnaast wordt je ook nog eens sneller dronken, wanneer je niet voldoende vocht binnenkrijgt. Wees dus verstandig en wissel je drankje, zo nu en dan, af met een watertje.

Vermijd frisdranken en fruitsappen

Hoewel een mixdrankje hartstikke lekker is met dit warme weer, is het niet bepaald goed voor je gezondheid. Je lichaam moet namelijk extra hard werken om zowel de alcohol als de toegevoegde suikers uit je fruitsapje of frisdrank te verwerken. Gun je lichaam een beetje rust en mix je drankje, bijvoorbeeld, met water en citroen.

Stop op tijd met drinken

Zorg dat er genoeg tijd zit tussen je laatste drankje en het moment waarop je naar bed gaat. Te veel alcohol vlak voor het slapengaan heeft namelijk een nadelig effect op je nachtrust. Wanneer je met een alcoholpercentage, van 0.6 procent tot 0,08 procent in je bloed, je bed instapt, heeft je lichaam zeker vier tot vijf uur moeite om in een diepe slaap te vallen én te blijven. Probeer zeker vier uur voor het slapengaan te stoppen met drinken en zorg ervoor dat je na je laatste drankje voldoende water drinkt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Huffpost
Foto | iStock

Ook interessant