Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

7x dít gebeurt er in je lichaam als het kouder wordt

lichaam.jpg

De herfst is weer begonnen en dat betekent dat het ook al snel een stuk kouder wordt. Dus kleden we ons warmer aan, zetten de verwarming hoger en zitten vaker binnen. Maar wat doen deze veranderingen nu eigenlijk met je lichaam?

Nou aardig wat, kunnen we je vertellen. Hier zeven dingen die zich in je lichaam afspelen nu de temperaturen dalen.

1. Minder energie

Voel je je in de herfst en winter altijd wat futloos? Dat is niet voor niks. De kortere dagen zorgen ervoor dat sommige mensen zich een beetje down gaan voelen. Volgens de Amerikaanse medisch slaapspecialist Robert S. Rosenberg komt dit doordat er minder licht is. Een dag heeft in de herfst en winter minder lichturen, maar het daglicht heeft ook een lagere intensiteit. Mensen die last hebben van een winterdepressie produceren meer monoamino-oxidase (MAO), het enzym dat het gelukshormoon serotonine afbreekt. Om te voorkomen dat je in een dip terechtkomt, is het verstandig zo veel mogelijk licht mee te krijgen. Ga overdag wat vaker naar buiten of schaf een lichttherapielamp aan.

2. Sneller hoofdpijn

Nu het buiten kouder wordt, kan het zomaar zijn dat je wat vaker last hebt van hoofdpijn. Volgens Xiang Li, internist bij het Tri-City Medical Center in Californië, heeft dit te maken met de samentrekking van de bloedvaten in je hersenen. “Koud weer kan ervoor zorgen dat de bloedvaten samentrekken, waardoor ze nauwer worden en er minder bloed tegelijk doorheen kan stromen. Dat veroorzaakt bij veel mensen hoofdpijn. Daarnaast kunnen veranderingen door extreme kou en storm ervoor zorgen dat migraine opspeelt, zeker als je daar toch al sneller last van hebt.’’ Volgens de Mayo Clinic (een Amerikaans onderzoeksplatform waaraan 4.500 wetenschappers zijn verbonden) is het slim om de weersomstandigheden en dingen die je hebt gedaan vóór een migraineaanval op te schrijven, zodat je erachter komt wat de extreme hoofdpijn heeft getriggerd. Zo kun je een volgende aanval misschien voorkomen.

3. Droge huid

In de herfst en winter kan je huid wel een beetje extra liefde gebruiken, die krijgt namelijk het nodige te verduren. “Naarmate de temperatuur afneemt, zit er ook minder vocht in de lucht,” vertelt de Amerikaanse hoogleraar dermatologie Tsippora Shainhouse. En dat betekent dat je huid, in verhouding, ergens anders meer vocht vandaan moet halen. Uit je huidverzorgingsproducten, bijvoorbeeld. “Stevige wind kan de huid irriteren en soms zelfs de beschermende huidbarrière aantasten.” Pas je huidverzorging hierop aan: stap over op een reiniger die iets milder is en gebruik producten met extra hydraterende ingrediënten zoals hyaluronzuur, collageen en/of glycozuur. Als je thuis de verwarming altijd hoog hebt staan, kan het helpen een luchtbevochtiger aan te schaffen. Een goede luchtvochtigheid helpt je huid te herstellen terwijl je slaapt.

4. Tekort aan vitamine D

Een van de voornaamste bronnen van vitamine D is natuurlijk de zon en die schijnt nu eenmaal helaas wat minder, deze en de komende maanden. “Als het buiten koud is, is niet alleen de uv-index lager dan in de zomer. Maar mensen gaan ook minder snel naar buiten, waardoor de kans op een tekort aan vitamine D nog groter is,” legt internist Xiang Li uit. Symptomen van een vitamine D-tekort zijn een slap gevoel in je spieren en een grotere gevoeligheid voor pijn en slaperigheid. Dit kun je verhelpen (of voorkomen) door vette vis te eten zoals zalm, makreel en forel of een voedingssupplement te nemen. Volgens het Voedingscentrum is 10 microgram per dag hierbij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

5. Slechtere weerstand

Met kou zitten we het liefst binnen en dat betekent dat we wat vaker direct contact hebben met andere mensen. Hierdoor neemt de kans op een griepje of een verkoudheid flink toe. “De meeste virussen heb je een aantal dagen vóór je eerste symptomen al te pakken, dus je ziet het moeilijk aankomen,” stelt dermatologe Shainhouse. “Een verkoudheidsvirus kan tot drie uur op je huid blijven, en vier uur op andere oppervlakken.” Zorg er daarom voor dat je geregeld en grondig je handen wast en zo veel mogelijk uit de buurt blijft van snotterende mensen.

6. Gewrichtspijn

Volgens internist Li kan de kou ervoor zorgen dat er meer luchtdruk rond je gewrichten ontstaat. Hierdoor kan omliggend weefsel gaan uitzetten, wat tot een vervelend gevoel of zelfs pijn bij je gewrichten kan leiden. “Een andere theorie is dat de kou samentrekkingen veroorzaakt in de spieren, en daardoor ook in het bindweefsels en de zenuwen rond de gewrichten,” aldus dokter Li. Je kunt dit voorkomen door zo veel mogelijk te blijven bewegen.

7. Minder sterk haar en nagels

Nu het kouder wordt, geeft je lichaam de prioriteit aan het warm houden van je vitale organen. Hierdoor vernauwen de bloedvaten in je handen en voeten zich. Internist Xiang Li: “Doordat er minder bloedcirculatie in sommige delen van je lichaam is, is er ook minder zuurstof.” Hierdoor kan je haar sneller afbreken en zijn je nagels minder sterk. Dit laatste heeft ook te maken met een lager vochtgehalte in de lucht. Dit kun je weer voorkomen door warm te blijven én binnenshuis een luchtbevochtiger te gebruiken.

Bron | Woman’s Health
Foto | iStock

Ook interessant