Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

4 tips voor een zorgeloos ontbijt

ontbijten.jpg

Het ontbijt overslaan lijkt een caloriebesparende actie, maar heeft uiteindelijk vaak een averechts effect, doordat je later op de dag (meer) gaat snoepen. Maar hoe ziet een gezond ontbijtje er eigenlijk uit?

Een voedzaam ontbijt levert ongeveer 300 tot 400 calorieën en verschillende voedingsstoffen, zoals vezels, vitamines en mineralen. Een gezonde basis is brood of ontbijtgranen, zoals brinta, muesli of havermout. Kies hierbij het liefst voor de volkoren varianten, want deze bevatten de meeste voedingsstoffen.

Als broodbeleg kun je kiezen voor magere kaas, magere vleeswaren en andere soorten beleg met weinig calorieën. Daarbij kun je halfvolle melk of yoghurt nemen. En maak de maaltijd af met fruit! Banaan, appel en aardbei zijn heerlijk op het brood of in de yoghurt.

1. Heb je moeite om ’s ochtends vroeg iets te eten? Neem je ontbijt mee voor onderweg. Stop het in een bakje en eet het onderweg in de trein op of bij aankomst op kantoor.

2. Is het elke ochtend hollen en vliegen? Of houd je ervan om zo lang mogelijk in bed te blijven liggen? Maak je ontbijtje dan een dag van tevoren klaar. Om vergeten te voorkomen, plak je desnoods een post-it op je tas of jas.

3. Neem de tijd om rustig van je ontbijtje te genieten, dat is goed voor de spijsvertering. In een hoog tempo je ontbijt naar binnen schuiven is niet verstandig.

4. Heb je (klein)kinderen? Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook kinderen hebben een goed ontbijt nodig. Eet daarom in alle rust met kinderen aan tafel. Om tijd te besparen, is het handig om de tafel al ’s avonds te dekken. Dan hoef je alleen nog de gekoelde producten uit de koelkast te pakken.

BronVoedingscentrum

 

Ook interessant