Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

4 redenen om meer naar buiten te gaan

vaker-naar-buiten-gaan.png

Wandelen in de natuur heeft op verschillende manieren een positief effect op ons. 

Voorkom depressies

Volgens een studie van de Universiteit van Michigan is het maken van wandelingen in de natuur gekoppeld aan een betere geestelijke gezondheid en een positieve instelling. Door regelmatig in de natuur te zijn verklein je de kans op een depressie. Positieve gevoelens worden versterkt en spanning wordt verminderd.

Tegen stress

De natuur is één grote zintuigelijke ervaring: het geluid van golven in de branding, een fluitende vogel, grassprieten onder je voeten, de wind door de bomen. Je hoort, ziet, ruikt en voelt. In tegenstelling tot een stadse omgeving hoeft ons brein in de natuur niet in een constante staat van alertheid te zijn. Daarom werkt het buiten zijn in de natuur stressverlagend en komt je lichaam tot rust.

Goede focus

Kun je je slecht concentreren of ben je snel afgeleid? Uit onderzoek, gepubliceerd in Psychological Science, blijkt dat de natuur je stimuleert om beter te focussen. Haal daarom tijdens de lunchpauze even een frisse neus, zodat je je daarna weer goed kunt concentreren op je werk. 

Weerstand verhogen

Het beste medicijn ligt niet in je medicijnkastje, maar in de natuur. Om weerstand op te bouwen, moet je zo veel mogelijk tijd in de natuur doorbrengen. Ziekteverwekkers hebben minder overlevingskans in de frisse lucht dan binnen in de warmte.

PS
Heb je geen tijd om naar buiten te gaan? Uit een studie, gepubliceerd in de Koreaanse Journal of Radiology, blijkt dat het kijken naar foto’s van de natuur of luisteren naar natuurgeluiden ook een positief effect heeft op de hersenen. 

Ook interessant