Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

3 tips voor meer wilskracht

tips-voor-meer-wilskracht.png

Snoep je vaak tóch van die lekkere taart, terwijl je graag wat kilo’s kwijt wilt? Blijf je liever op de bank hangen dan dat je gaat sporten? Een beetje meer wilskracht kan helpen om gezonder te leven. Hoogleraar Roy Baumeister van de Florida State University heeft drie tips.

1. Eet op tijd

Je hersenen functioneren op glucose. Heb je een tekort aan deze brandstof, dan verlies je zelfbeheersing. Door op tijd te eten (iets voedzaams, geen taart!) houd je je glucoseniveau op peil en is het gemakkelijker om tóch te gaan hardlopen.

2. Geef jezelf opdrachtjes

Wilskracht is als een spier; je moet het trainen om sterker te worden. Geef jezelf dagelijks kleine opdrachtjes, zoals rechtop zitten achter de computer of na het eten meteen de afwas doen. Hierdoor stroom je jezelf klaar om wilskracht te tonen als het er echt op aan komt, zoals stoppen met roken.

3. Spaar jezelf

Heb je ’s avonds een feestje en ben je bang dat je alle lekkere verleidingen niet kunt weerstaan? Zorg dan dat je overdag niet veel keuzes hoef te maken. Keuzes maken is uitputtend en gaat ten koste van je zelfdiscipline. President Obama draagt bijvoorbeeld elke dag hetzelfde soort pak, grijs of blauw, en eet elke dag hetzelfde ontbijt, om zijn wilskracht te sparen voor de écht belangrijke momenten.

Bron | Time.com

M11 CoverDEF.inddMeer gezondheidsnieuws?

Meer gezondheidsnieuws lees je iedere week in Margriet. Vanaf vrijdag in de winkel of online te bestellen via Tijdschrift365.nl.

Ook interessant