Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Nieuws

3 tips om de lat wat lager te leggen

tips-om-de-lat-lager-te-leggen.png

Sociologe Brené Brown, bekend van de bestseller De kracht van kwetsbaarheid en De moed van imperfectie betoogt in haar werk hoe ongezond en stressvol het is om perfectionistisch te zijn. Het kan leiden tot angst, depressie en burn-out. Drie tips om het los te laten.

1. Perfectionisme is niet hetzelfde als het beste uit jezelf halen

Op een gezonde manier je best doen gaat over: hoe kan ik mezelf verbeteren? Perfectionisme draait om: wat zullen ze van me denken? Door zo perfect mogelijk te zijn hopen we de kans op schuldgevoelens, schaamte en afwijzing te minimaliseren. Het is een schild, geen garantie op geluk.

2. Ontdek waar het vandaan komt

De volgende keer dat je je heel erg uitslooft om het huis aan kant te krijgen voordat je ouders op de stoep staan of je je overdreven goed voorbereidt op een vergadering, stel je jezelf de vraag: hoe wil ik per se niét overkomen op anderen? Bedenk vervolgens waar deze boodschap vandaan zou kunnen komen. Wil je daar wel naar leven?

3. Leer iets nieuws

Als perfectionist wil je graag héél erg goed zijn in wat je doet. De kans is groot dat je niet snel nieuwe activiteiten onderneemt, want stel je voor dat je helemaal niet snel nieuwe activiteiten onderneemt, want stel je voor dat je helemaal niet uitblinkt in zingen/skiën/Italiaans spreken. De oplossing? Volg een cursus in iets waarvan je denkt dat je er niks van terecht zult brengen, en ontdek de lol van iets leren, in plaats van al kunnen.

Bron | blogher.com

m10Meer nieuws over gezondheid?

Meer gezond nieuws lees je iedere week in Margriet. Op donderdag bij abonnees op de deurmat en op vrijdag in de winkel of online te bestellen via Tijdschrift365.nl

Ook interessant