null Beeld

Wat doen vitamines voor de huid?

Vitamines zijn niet alleen goed voor ons lichaam, ook voor de huid - ons grootste orgaan - doen ze wonderen. Ze doen hun werk van binnenuit en dat zie je aan de buitenkant.

Vitamine A

Vitamine A is een vet-oplosbare vitamine en zorgt voor de huid en ogen. Vitamine A is nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Door vitamine A worden epitheelcellen (het weefsel dat organen en andere weefsel bedekt) gevormd in de huid, luchtpijp, het haar, tandvlees en longweefsel. Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd. Op voedingsmiddelen staat het vitamine A-gehalte daarom vaak in retinol-activiteitequivalenten aangegeven.

Het lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit carotenoïden uit plantaardige producten. De belangrijkste provitamine A carotenoïde is bètacaroteen. Andere provitamine A-carotenoïden zijn alfacaroteen en bètacryptoxanthine. Ook deze provitamines zet het lichaam om in vitamine A.

Vitamine A zit in: lever, vis en boter.

Provitamine A (bètacaroteen) zit in: groenten zoals wortels, bloemkool, spitskool, en fruit, zoals sinaasappels, mandarijnen en bananen.

Vitamine B

Er zijn acht soorten vitamine B en allemaal hebben ze een andere werking. Ze zijn belangrijk voor gezonde haren, nagels en een mooie huid en ze versterken de huidcellen.

Vitamine B zit onder andere in: zilvervliesrijst, vette vissoorten, noten en peulvruchten.

Vitamine C

Vitamine C heb je elke dag nodig. Zonder deze antioxidant kan de huid geen collageen aanmaken. Dit is belangrijk om de huid stevig te houden. Ook beschermt vitamine C tegen vrije radicalen (zoals uv-straling) - en dus tegen veroudering van huidcellen - en verbetert het ons afweersysteem. Vitamine C kan acne en pigmentvlekken verminderen en helpt ook bij de huidaandoening rosacea, die rode vlekken in het gezicht veroorzaakt.

Vitamine C zit onder andere in: fruit, groente, aardappelen, koolsoorten, citrusfruit, kiwi's, bessen en aardbeien.

Vitamine D

Vitamine D maakt je huid aan in de zon. Het werkt positief op je humeur.

Vitamine D zit onder andere in: vette vis, vlees en eieren. Ook wordt vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Vitamine E

Vitamine E maakt ons lichaam niet zelf aan, maar krijg je binnen via voeding: verse groenten, plantaardige oliën, granen en noten. Voor het hele lichaam is het een belangrijke vitamine, maar voor de huid is vitamine E essentieel. Deze vitamine zorgt er namelijk voor dat je huid minder snel verbrandt, het beperkt de celschade die de zon aanricht en maakt in combinatie met vitamine C pigmentvlekken lichter. Ook versterkt het de barrièrefunctie van de huid.

Vitamine E zit onder andere in: zonnebloemolie, dieethalvarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit.

Bron | Voedingscentrum / Jetske Ultee

Redactie Margriet

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden