Slechte huid? Dat kán aan deze voedingsmiddelen liggen

Deel dit artikel:

Een mooie uitstraling begint vanbinnen, wordt weleens gezegd. En zo is het maar net. Beautybehandelingen, crèmes en de juiste verzorging dragen natuurlijk bij aan een stralende huid, maar juist je voeding kan het verschil maken.

Een aantal dagen niet voldoende water drinken of een tijdje leven op gefrituurde snacks: het heeft gevolgen. De meesten van ons merken het direct aan hun huid. Een puistje hier, wat oneffenheden daar. Van dat soort klachten wil je natuurlijk zo snel mogelijk af, maar voorkomen is beter dan genezen. Margriet geeft een lijstje met voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden als je lief wilt zijn voor je huid.

1. Cafeïne

Veel mensen zweren erbij: elke dag een paar sterke bakken koffie om wakker te worden en alert te blijven. Toch kun je, als je rekening wilt houden met je huid, beter niet te veel koffie drinken. Tenzij het cafeïnevrije is. Cafeïne droogt je huid uit, wat kan leiden tot oneffenheden. Daarnaast is de stof een veroorzaker van huidaandoeningen zoals acne. Alle reden om minder te kiezen voor koffie, cafeïnehoudende thee of cola.

2. Zuivelproducten

Heb je last van een onrustige huid, kijk dan wat het effect is als je zuivelproducten een tijdje van het menu weert. Merk je dat puistjes en oneffenheden verdwijnen? Dat kan betekenen dat je lichaam melkvet en melksuiker, wat bestanddelen zijn van koemelk, moeilijk kan verteren. Iets wat je ziet aan je huid, maar wat zich ook kan doorvertalen in buikpijn, vermoeidheid en diarree.

3. Bewerkte suikers

Bewerkte suikers doen niet veel goeds voor je lichaam, en dat geldt zeker ook voor je huid. Ze verminderen de aanmaak van collageen, waardoor je vel zijn elasticiteit verliest en je al op vroege leeftijd rimpels kunt krijgen. En daar is niets zoets aan.

4. Voeding die je bloedsuiker verhoogt

Hoe sneller je eten wordt verteerd, hoe meer je bloedsuikerspiegel omhoog schiet en hoe slechter het is voor je huid. Bij voedingsmiddelen met zo’n hoge glycemische index moet je bijvoorbeeld denken aan witte rijst of pasta, koek, snoep, chocolade, fastfood, gebakken aardappelen en witbrood. Die kun je dus beter zo veel mogelijk laten staan. Daarvoor in de plaats kun je beter voor volkoren producten kiezen. Die worden langzaam verteerd en houden je energieniveau op peil.

5. ‘Gezonde’ ontbijtgranen

De supermarktschappen liggen vol ontbijtgranen. Klinkt gezond, maar sommige bevatten een stuk meer suiker dan je zou denken. Niet alleen slecht voor de lijn, ook voor je huid. Er zijn zelfs ontbijtgranen met een dusdanig hoog suikergehalte dat ze in de buurt komen van snoep. De volgende keer dat je in de supermarkt staat, weet je dus wat je te doen staat: eerst het ingrediëntenlijstje grondig uitpluizen.

Welke voedingsmiddelen je huid wél jong en stralend houden? Dat lees je hier.

Bron | vivonline.nl, womenshealthmag.nl 
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant om te lezen

Deze video wil je niet missen

Handig: zó verwijder je in een handomdraai glitternagellak van je nagels.

Carolien Tsao