Last van donkere kringen of wallen onder je ogen? 6 tips!

Deel dit artikel:

Nu het ’s ochtends nog flink donker kan zijn als de wekker gaat, wordt opstaan ons een stuk moeilijker gemaakt. Heb je ook nog last van wallen of donkere kringen onder je ogen? Dít kun je doen om er ’s morgens toch fris en uitgeslapen uit te zien.

1. Koelen

Heb je geslapen als een roosje, maar word je toch wakker met opgezwollen ogen? Verkoeling kan helpen om wallen te verminderen: leg bijvoorbeeld koude, vochtige theezakjes (het liefst van thee met theïne) op je ogen en laat ze even hun werk doen. Heb je haast? Gebruik dan een oogcrème met een metalen applicator. Dit helpt doordat de crème voedt en hydrateert, terwijl de applicator verkoelend en kalmerend werkt.

2. Water drinken

Om je lichaam zo goed mogelijk te laten functioneren, is het van belang voldoende water te drinken. Bovendien voorkomt hydratatie donkere kringen onder je ogen. Drink je niet genoeg, dan kunnen de bloedvaten rond de ogen vergroten en opzwellen. En dat heeft weer donkere kringen tot gevolg. Benieuwd naar wat er nog meer met je lichaam gebeurt als je niet genoeg water drinkt? Dat lees je hier. En dít gebeurt er als je juist te veel water binnenkrijgt.

3. Oogcrème kopen

Smeer jij je gezicht dagelijks in met een voedende crème, maar gebruik je geen aparte tube voor je ogen? Begin daar dan liefst vanavond nog mee. Want de delicate huid onder je ogen verdient zeker iets extra’s. Als je dit een tijdje doet, zul je merken dat donkere kringen een stuk minder opvallen en je een gezondere teint hebt. Bovendien stel je het krijgen van rimpels hiermee uit. Win-win!

4. Op je rug slapen

Slaap je niet op je rug? Dan is het misschien zaak je dat wel aan te leren. In elk geval als je elke dag opstaat met flinke wallen onder je ogen. Door je slaapritueel te veranderen en op je buik of zij te slapen, zal vocht sneller die kant op zakken. En dat verhoogt de kans dat je wakker wordt met opgezwollen, dikke ogen. Slaap je op je rug, dan zal het vocht zich gelijkmatig verdelen.

5. Minderen met alcohol

Een glas wijn op z’n tijd is natuurlijk hartstikke lekker. Maar zorg ervoor dat je niet doorslaat in de hoeveelheid alcohol. Niet alleen omdat het schadelijk is voor je gezondheid, ook omdat alcohol leidt tot dehydratie. En dat zorgt op zijn beurt weer voor opgezwollen ogen en donkere kringen.

6. Producten met cafeïne gebruiken

Cafeïne in koffie zorgt voor een actievere geest, dezelfde stof in verzorgingsproducten helpt de bloedsomloop te stimuleren. Daarnaast voorkomt het onderhuidse ophoping van vocht, waardoor zwelling wordt voorkomen. Nog een voordeel: cafeïne helpt bij verjonging van de huid en verkleint de kans op kraaienpootjes.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | flair.be
Beeld | iStock