6 tips om schurende bovenbenen te voorkomen

Deel dit artikel:

Het is zomer, dus we kunnen onze rokken, korte broeken en jurken weer uit de kast halen. Hartstikke fijn, maar bij sommige vrouwen zorgen dit soort kledingstukken voor pijnlijke schaafplekken aan de binnenkant van hun bovenbenen. 

Betekenen langs elkaar schurende bovenbenen voor jou een flinke domper bij warm weer? De volgende tips zorgen er hopelijk voor dat je met stukken meer plezier een luchtig jurkje aantrekt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

1. Huid droog houden

Wanneer het warmer wordt, ga je sneller transpireren tussen je benen. Een vochtige huid is extra kwetsbaar, dus is het belangrijk om de huid van je bovenbenen droog te houden. Een laagje talkpoeder kan uitkomst bieden. Maar er zijn ook vrouwen die deodorant of een antitranspirant aanbrengen op hun dijen om zweten te verminderen.

2. Smeren, smeren, smeren

Door je bovenbenen in te smeren met een crème zorg je ervoor dat ze niet langs elkaar schuren. Op deze manier glijden je benen soepeltjes langs elkaar als je loopt. Dat beloven althans de crèmes die hier speciaal voor zijn ontwikkeld, zoals die van Bodyglide, VevinaSmoovall en Rump van Lush. Sommige van deze crèmes zijn speciaal ontwikkeld voor fietsers en wielrenners die veel wrijving met het zadel hebben.

3. Huismiddeltjes smeren

Er zijn ook huismiddeltjes die wat verlichting kunnen bieden, zoals bodylotion, massageolie, kokosolie of vaseline. Dep een beetje van deze middeltjes op de gevoelige plekken. Pas wel op voor vlekken in je kleding. Deze tip werkt overigens niet voor iedereen: door transpiratie is bij sommige vrouwen zo’n middeltje binnen een halfuur verdwenen. Een kwestie van even uitproberen, dus.

4. Bedekken

Je kunt ook proberen om de huid van je bovenbenen te bedekken. En dan bedoelen we niet met een lange broek, maar met bijvoorbeeld een sportbroekje of luchtig en ademend ondergoed dat lang genoeg is om het schurende deel van je dijen te beschermen. Deze kun je ook gewoon onder je rok of jurk dragen: daar zie je niets van, maar het voorkomt wél dat je benen tegen elkaar schuren. Je kunt als alternatief ook een panty afknippen.

5. Sporten in strakke legging

Kies tijdens het sporten voor een langere, strakke legging van synthetische stof die zweet afvoert. Dat zit vaak het fijnst. Zorg er wel voor dat je na het sporten je zweterige broek meteen weer uittrekt. Het vocht en het zout uit je zweet kunnen de irritatie namelijk verergeren. Spring dus na het sporten meteen onder de douche en trek daarna iets schoons aan.

6. Afkoelen

Doet je huid echt veel pijn? Dan kan het helpen om in een koelere ruimte te gaan zitten. Ook kun je even een (ijs)koud kompres of een nat washandje op de geïrriteerde huid leggen. Als het goed is, trekt de roodheid dan vanzelf binnen een paar uur of op z’n hoogst na enkele dagen weg. Als je echt open schaafwonden op je benen hebt, vergeet deze dan niet goed schoon te maken.

Bron | Gezondheidsnet, Bedrock.nl
Beeld | iStock