Margriet logo
Zo shop je in de uitverkoop Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Mode-expert legt uit: zó shop je in de uitverkoop

Wacht je liever tot de uitverkoop is begonnen voordat je een goede winterjas of stapel fijne coltruien koopt? Gelijk heb je. Mode-expert Nanny de Bruin vertelt je hoe je dan het beste aankopen kunt scoren.

In de uitverkoop laten we ons graag verleiden tot bepaalde aankopen. Soms scoor je iets geweldigs, in andere gevallen vraag je je achteraf weleens af wat je op het moment van aankoop bezielde. Het is zonde als je iets koopt wat je vervolgens helemaal niet meer aantrekt, ook al was het nog zo scherp afgeprijsd.

Soms is het goed om ook te kijken naar kleding die alsnog wat aan de prijzige kant is, in plaats van alleen maar af te gaan op de goedkope items. Het dure topje is in de sale misschien alsnog behoorlijk aan de prijs, maar als je bedenkt dat die tien goedkope coltruien de was niet meer dan vijf keer zullen overleven, is het wel de moeite waard. Het topje kostte misschien veel geld, maar gaat ook veel seizoenen mee.

Iets wat je als leidraad kunt nemen is de regel cost per wear, waarbij je berekent wat de kosten zijn per draagbeurt. Je berekent dit bedrag door de prijs van het kledingstuk te delen door het totaal aantal keren dat je het draagt. Hoe vaker je verwacht iets te dragen, hoe lager de kosten per draagbeurt zullen zijn. Op die manier wordt het kopen van een kledingstuk in die zin dus ook aantrekkelijker. Een voorbeeld: stel dat het topje € 200 kostte, na twee keer dragen is het nog maar € 100 waard. Na drie keer dragen € 66 en na honderd keer slechts nog € 2. Een handig rekensommetje dat je in je achterhoofd kunt houden als je gaat shoppen. Op die manier zie je snel genoeg in of een item het nou echt waard is om te kopen.

Shop je in de uitverkoop? Dan heb ik een paar handige tips voor je:

Duik je kast in

Kijk wat je nog past, of je die kleding nog draagt en of die niet is versleten. Zo ontdek je waar de gaten vallen in je garderobe. Maak een verlanglijstje met de kleding die je echt nodig hebt.

Koop alleen dingen die je echt mooi vindt

De vraag ‘heb ik het echt nodig?’ is eigenlijk niet meer van toepassing, want iedereen heeft tegenwoordig genoeg om aan te trekken. Als je een kledingstuk wilt kopen omdat nu hip is, is het goed om jezelf de vraag te stellen of het echt iets toevoegt aan je garderobe. Koop geen items die heel erg lijken op wat je al hebt.

Musthaves bestaan niet

Probeer de trends en de musthaves te weerstaan en focus op items die je echt aanspreken. Laat je niet verleiden tot de aankoop van dure tassen of jassen, tenzij deze een soort eeuwigheidswaarde hebben. Tegenwoordig is de mode niet meer zo dogmatisch als vroeger. Als je dan toch trendy wilt zijn, maak je look dan vooral persoonlijk. In principe kan en mag alles.

Investeer!

Als je iets in de uitverkoop wilt scoren, kies dan voor goede investeringen. Een paar voorbeelden:

  • Een kasjmieren trui
  • Designerlaarzen of schoenen
  • Een little black dress
  • Een mooie leren rok of broek
  • Essentiële basisstukken; het klassieke colbert of een jasje of een goede jeans
  • Showpony’s; een paars leren jasje, rood mannenpak, hoge laarzen of opvallende accessoires
  • Basics; een witte blouse of een wit mannenshirt, mooie T-shirts met lange én korte mouwen, goede lingerie.

Speur het internet af

Wil je in kledingstukken investeren, maar heb je wat inspiratie nodig? Speur het internet af en ga op zoek naar inspiratie voor items die jouw hart sneller laten kloppen. Pinterest is hier ontzettend handig voor. Of neem een kijkje op de website van je favoriete merken.

Soms moet je direct toeslaan

Het moment om toe te slaan tijdens de uitverkoop blijft lastig. Gaat de prijs nog verder zakken of raakt dit item binnenkort uitverkocht? In sommige gevallen is het slim om juist direct toe te slaan, vooral bij populaire items. De uitverkoop begint voor veel winkels in januari, vlak voor de winkeliers de inventarisatie doen. Dat is dan ook het moment om de uitverkoop in de gaten te houden.

Disclaimer

Om een goed spreekwoord te gebruiken: better safe than sorry. Soms moet je jezelf dat langgekoesterde item gewoon gunnen!

Over Nanny de Bruin

Nanny de Bruin Beeld Nanny de Bruin
Beeld Nanny de Bruin

Nanny de Bruin is 65 jaar en stylist en artdirector. Ze heeft gewerkt bij het tv-programma Looking good en werkt nu als zzp’er voor kleine labels. Ze geeft graag stylingadvies en is groot voorstander van en ambassadeur voor pre loved kleding en vintage. Haar favoriete quotes: ‘Stijlvol heeft niets te maken met geld’ en ‘mode verandert, stijl is voor altijd.’ Nanny heeft op Instagram het account @styledbynanny.

Nanny de BruinGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden