Waarom filmpjes waarin make-up wordt vernield massaal worden bekeken

Waarom er massaal wordt gekeken naar filmpjes waarin make-up wordt vernield

Deel dit artikel:

(Peperdure) lippenstiften die worden fijngeprakt, (onbetaalbare) oogschaduw die de vernieling in wordt geholpen… filmpjes waarin make-up wordt vernield zijn hartstikke populair. 

En daar zit een psychologische reden achter.

#destroyingmakeup

De Amerikaanse beauty-hoofdredacteur Emily Dougherty wijdt haar hele Instagram-pagina aan het vernielen van lippenstift. Maar liefst 91.000 volgers zien haar filmpjes waarin ze met een soort vorkje nog ongebruikte lipsticks fijnprakt. Ook de Australische YouTube’ers Kat en Haley hebben al een flinke schare fans verzameld door in hun videorubriek ‘The make-up break-up’ allerlei soorten make-up te vernielen: van oogschaduwpaletten tot bronzers. En zo vind je nog meer metgezellen die onder de hashtag #destroyingmakeup hun vernielingsfilmpjes delen.

I love @sloane_crosley and I love her new book LOOK ALIVE OUT THERE! Her “fancy time” mix is just as beautiful as she is: @lipstickqueen Saint Pinky Nude with @armanibeauty #401 😍

Een bericht gedeeld door Emily Dougherty (@emilydougherty) op

@becca_aus Champagne Pop was lovely to destroy! Formula felt so soft! If you want to see the whole video check out the link to our playlist in bio. . . . . #becca #champagnepop #beccachampagnepop #highlighter #makeup #beautylover #makeupjunkie #visualasmr #asmrmakeup #themakeupbreakup #beautynews #jaclynhill

Een bericht gedeeld door BEAUTY NEWS (@beautynewsofficial) op

Uitlaatklep

Het lijkt een simpele vorm van rebellie, maar volgens psycholoog Marc Hekster zit er meer achter deze make-upvernieling. Mensen die ernaar kijken kunnen er een soort van bevrediging door voelen. Je ziet dat iemand ergens een zooitje van maakt, maar jij hoeft het niet op te ruimen en wordt er niet voor aansprakelijk gehouden. “Iets vernield zien worden werkt als een uitlaatklep voor agressieve gevoelens,” zo legt hij uit aan Metro UK. Bovendien ís het kleurenpalet van make-up ook oogstrelend.

Materialisme

Ook lijkt het een symbolische afkeer te zijn tegen materialisme. Want tja, ook al hangt er aan een bepaald oogschaduwpalet een prijskaartje van vijftig euro, het is en blijft gekleurd poeder voor op je ogen, toch? “Zien hoe iets nog compleet onaangetast voorzichtig de vernieling in wordt geholpen, geeft je een compleet andere blik op het product,” aldus Marc.

Goed fout

Kortom: we vinden het heerlijk om naar de vernieling van – het liefst dure – make-up te kijken, omdat het verkeerd maar tegelijkertijd ook heel goed voelt. Iets wat moreel gezien niet echt ‘mag’, maar waar je niet voor gestraft wordt. Toch doet het ook een beetje pijn om die Dior-lippenstift die we nog niet eens voor onze verjaardag durven te vragen vermorzeld zien te worden.

Kritiek

De dames die dit op social media doen, krijgen dan ook wel wat negatieve reacties van mensen die niet snappen waarom je zoiets moois – en kostbaars – compleet kapotmaakt, alsof het niets is. Maar sommigen van hen herbruiken het spul dat ze zojuist tot moes geprakt of poeder verpulverd hebben. En als we de psycholoog in dit artikel mogen geloven, kan het dus hartstikke ontspannend werken door naar die #destroyingmakeup-filmpjes te kijken. Is het proberen waard, toch?

One of my all-time fave mixes made for @sarahdoughsobo: @diormakeup Poison Purple + @hardcandylife Sky’s the Limit ILY Sarah!!!!

Een bericht gedeeld door Emily Dougherty (@emilydougherty) op

🎆@maccosmetics Sunny Seoul juices up M.A.C’s dark and deep Power House 🎆

Een bericht gedeeld door Emily Dougherty (@emilydougherty) op

Een bericht gedeeld door Daily videos! (@officialquitesatisfying) op

Een bericht gedeeld door Watch My Story 😘 (@dollfacepostedthat) op

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Metro UK
Beeld | iStock