Zo leer je op hoge hakken lopen

Deel dit artikel:

Feestelijke outfits vragen om een goed paar hakken. Maar erop leren lopen kan een hele uitdaging zijn. Margriet geeft tips hoe iedereen, zonder dat het er klunzig uitziet, op hoge haken kan lopen. 

Stap 1 Begin op blokhakken

Nog nooit op hakken gelopen? Begin op laarzen met een hoge, plateau-, blok- of sleehak in plaats van pumps. Van daaruit kun je het opbouwen en steeds smallere hakken proberen.

Stap 2 Oefen binnenshuis

Het is belangrijk om te blijven oefenen. Niemand kan meteen op hoge naaldhakken lopen. Oefen eerst thuis op een egale vloer, totdat je de techniek onder de knie hebt en niet meer wiebelt. Oefen eerst met stilstaan. Draag de hakken daarna bijvoorbeeld tijdens het stofzuigen of strijken, dan leer je stilstaan en kleine stapjes zetten.

Stap 3 Kies de juiste schoenen

Goed kunnen lopen op hakken begint bij het kiezen van de juiste schoenen. Kies de goede maat; zorg dat ze niet te strak zitten of te groot zijn. Als de schoenen te groot zijn, zakken je voeten naar beneden, waardoor er geen steun meer is. Door de wrijving van het glijden kunnen er snel blaren ontstaan. Een maat te klein is ook niet prettig: dit levert extra druk op en is erg oncomfortabel.

Hoge hakken lopen prettiger als je steun hebt van een bandje of zooltje. Dat laatste kan helpen als de bal van de voet pijnlijk wordt. De zooltjes vangen schokken en vocht op, waardoor glijden en een branderig gevoel worden voorkomen.

Stap 4 De juiste houding

Zorg voor een evenwichtige houding: de schouders naar achteren en de borst naar voren. Hierdoor wordt het staan én lopen op hakken een stuk eenvoudiger. Ga stevig op de hakken staan met de voeten recht onder je heupen. Doe alsof er een touwtje aan je kruin zit dat ervoor zorgt dat de nek lang blijft. Span de buikspieren licht aan waardoor er een betere balans ontstaat. Herhaal de oefening, zodat je deze houding ook tijdens het lopen volhoudt.

Stap 5 Draai de heupen

Bij het lopen op hoge hakken gebruik je een andere ‘techniek’ dan bij het lopen op lage hakken of platte schoenen. Normaal gesproken wordt vanuit de benen bewogen, maar met hoge hakken gebeurt dit vanuit de heupen. Omdraaien is nu ook anders. Dit wordt gedaan door de heup te draaien in plaats van het been een andere kant op te zwaaien. Ontspan de heupen en knieën, zodat je als het ware over de grond zweeft. Oefen deze draaibeweging tot je hem onder de knie hebt.

Stap 6 Zet de voeten voor elkaar

Begin nu met het echte lopen. In plaats van de voeten naast elkaar te zetten, loop je in een rechte lijn en zet je de ene voet steeds recht voor de andere. Maak bijvoorbeeld in de huiskamer met tape een lijn om op de oefenen.

Stap 7 Zet eerst de hak neer

Wanneer je de juiste houding en techniek onder de knie hebt, kunnen de eerste stappen worden gezet. Doe dit het liefst op een gelijkmatige niet-gladde vloer, zodat je niet uitglijdt of je evenwicht verliest. Denk na bij elke stap die je zet. Houd de benen recht en dicht bij elkaar en begin met langzame stappen. Zet eerst de hak neer, ‘rol’ de voet daarna zodat de voorvoet stevig kan worden neergezet. De balans moet liggen op de voorvoet. Je loopt als het ware op je tenen. Op de hak zelf wordt weinig druk gegeven, maar het is wel belangrijk de voet af te rollen, anders ziet het lopen er vreemd uit.

Stap 8 Neem steeds grotere stappen

Ga van kleine naar grote stappen. Kijk eens naar modellen op de catwalk. Zij nemen grote elegante passen, zonder snel te lopen.

Stap 9 Verken nieuwe ondergronden

Wiebel je niet meer op de hakken? Oefen dan op andere ondergronden; ga bijvoorbeeld in de tuin lopen en probeer trap te lopen met de hakken. Zorg ervoor dat de hak en de zool volledig op de trede staan anders verstap je je.

Stap 10 Oefening baart kunst

Als laatste breng je de kennis in de praktijk. Bouw deze fase rustig op. Trek de hoge hakken aan naar het werk of een verjaardag. Neem wel platte schoenen mee in het geval dat het te ongemakkelijk of pijnlijk wordt.

Hoe meer je oefent, hoe sneller het lukt. Probeer elke avond minimaal een half uur op hoge hakken te lopen, zo past het voetbed zich aan en voelen de schoenen op een gegeven moment comfortabel. Heb je nog wat moeite met lopen, trek dan de schoenen gewoon aan en blijf op de bank zitten. Ook dan komt het voetbed vanzelf omhoog en zal het zich op den duur fixeren in de juiste positie.

Belangrijk: blijf regelmatig op platte schoenen lopen. Door het lopen op hakken verkorten namelijk je kuitspieren; door op platte schoenen te lopen verleng je ze weer. Dat trekkerige gevoel in de kuiten na een dag op hoge hakken lopen, wordt trouwens ook wel een stilettokater genoemd.

Durf en kies voor pumps onder je kerstjurk! Margriet selecteerde alvast een paar mooie modellen voor de feestdagen.

Graciela de Goede