Zo word je blij wakker!

Deel dit artikel:

De meesten van ons staan in de koude schemering niet meteen fris en fruitig naast ons bed. Als vroeger gaan slapen niet meer helpt, is het tijd om je ochtendhumeur op een andere manier te verbeteren. Wij geven hier een aantal tips om gelukkiger aan je dag te beginnen.

  1. Ochtendlicht
    Tijdens de zomermaanden, als de zon vroeg opkomt, is het veel gemakkelijker om je bed uit te komen. Ons lichaam wordt dan op een natuurlijke manier geactiveerd. In de winter zullen we het met kunstlicht moeten doen. Vind je het moeilijk om in één keer wakker te worden met fel, elektrisch licht, kies dan voor een wake-up light. Daarmee wordt je gewekt met licht dat langzaam sterker wordt, net als de vroege ochtendzon in de lente en zomer. Zo word je op een natuurlijke manier wakker. Goedemorgen!
  2. Frisse lucht
    Voel je je echt heel duf ’s ochtends, dan is niets lekkerder dan een flinke teug frisse lucht. Als je de mogelijkheid hebt, maak dan een wandeling of ga een rondje rennen. Kleed je vooral niet te warm aan om te zorgen dat je lekker verkwikt terugkomt. Heb je geen tijd voor een wandeling? Zet dan in elk geval een raam of de balkondeur open en haal een paar keer diep adem voor je aan de rest van de dag begint.
  3. Een leuk vooruitzicht
    Als jij elke ochtend opziet tegen het geluid van de wekker, plan dan een ochtendbeloning voor jezelf in. Dek bijvoorbeeld de avond van tevoren met je mooiste servies. En plan een ontbijtje met iets wat je lekker vindt en toch niet te veel tijd kost, zoals havermout of een heerlijk zachtgekookt eitje.
  4. Een strakke ochtendplanning 
    Vooral een handige tip voor avondmensen: probeer zo veel mogelijk vooruit te plannen. Als je wakker worden constant associeert met stress en lastminute-paniek, zijn je ochtenden allesbehalve mindful. Zorg dat het meeste ’s avonds al klaar ligt: je outfit, je tas, je lunch en alles wat je verder nodig hebt voor de (werk)dag.  Op den duur zal je zien dat je ochtendroutine steeds vlekkelozer verloopt, waardoor je een stuk minder opziet tegen de stress van vroeg opstaan en haasten. (En wie weet, kun je zelf iets langer in je bed blijven liggen).
  5. Een goed gesprek
    Begin een gesprek. Door te praten, activeer je de kleine grijze cellen in je hersenen en word je sneller wakker. Het fijnst is om tegen iemand te praten. Dus heb je een partner of huisgenoot die ook vroeg op moet, dan heb je geluk. Anders kan een monoloogje tegen de poes of hond ook helpen. Reis je met het openbaar vervoer, maak dan een praatje bij de bus- of tramhalte. Of met een reisgenoot in de trein.

Moeilijke ochtenden hebben we (bijna) allemaal weleens. Troost je met de gedachte dat het bijna weekend is, beloof jezelf dat je die avond vroeg naar bed mag of bedenk wat de dag die eraan komt de moeite waard maakt. Gebruik dit doel om jezelf te motiveren op donkere, lastige ochtenden.

Experimenteer met deze vijf manieren om happy uit je bed te stappen. Grote kans dat er iets bij zit wat werkt, waardoor je in het vervolg blij wakker wordt.

Ook leuk voor jou:

Dit hondje wordt ook heerlijk wakker:

Bron: lifehack.org