Word mooier wakker dan dat je naar bed ging

Deel dit artikel:

Het beautyslaapje heeft een slechte reputatie (‘aanstelleritis’), maar heus, het heeft effect. Vooral de kwaliteit geldt, dus de manier waarop je je bed induikt, betaalt zich uit. Daarom: negen manieren om stralender wakker te worden.

1. Maak je huid schoon en kies een beautyroutine

’s Nachts gaat je lichaam in de repareermodus en werkt het hard om de schade die je huid heeft opgelopen te herstellen. Talg, transpiratie, rook, luchtvervuiling en bacteriën landen gedurende de dag op je huid. Dit kan je poriën verstoppen en je huid irriteren en/of vaal, droog of vet maken. Huidveroudering treedt daardoor sneller op. Reinig je huid dus voor het slapen en gebruik aansluitend een serum en een verzorgende anti-aging nachtcrème.

2. Verdiep je kennis

Integreer wat basis anti-aging-ingrediënten in je nachtverzorging. Lees de etiketten van je crèmes. Glycolic acid, retinol en peptides stimuleren de collageenproductie, wat je huid voller en jonger maakt. Kalmerende ingrediënten zoals witte-thee-extract, vitamine E en kamille hebben een verzachtende en ontstekingsremmende werking.

3. Zorg dat je goed ligt

De beste manier om in te slapen is op je rug. Je gezicht raakt dan het kussen niet, waardoor je geen slaaprimpels krijgt (bijvoorbeeld in je decolleté of bij de mondhoeken). Gebruik wel een kussen. Zo wordt je hoofd iets gelift, waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd. Dit voorkomt opgezwollen wallen onder de ogen.

4. Duw jezelf niet in het kussen

Door je gezicht 2500 uur per jaar in het kussen te begraven strijk je zelf zorgvuldig rimpels in je huid. Ben je toch een ‘zijslaper’? Gebruik dan een stevig kussen en plaats de bovenkant van je hoofd, tot aan de onderkant van je slaap of de onderkant van je neus, strategisch op je kussen. De onderkant van je wang ligt zo niet op het kussen. Zo worden de mondhoek-rimpels alias de marionetterimpels (die van je neusvleugels tot aan de mondhoeken lopen) niet extra gestimuleerd.

slaap

5. Gebruik een zijden kussensloop

Een zijden of satijnen kussenhoes veroorzaakt geen groeven of kreukels in je gezicht en heeft hydraterende eigenschappen. Omdat je gezicht er zachtjes langs glijdt wordt het niet ‘verfrommeld’. Ook breekt hiermee je haar minder snel af en wordt het minder statisch.

6. Verander per seizoen

Tijdens de koude winter vraagt je huid een andere beautyroutine dan in de zomer. Pas je producten daar dus op aan. In de wintermaanden (met centrale verwarming, temperatuurschommelingen en gure wind) is dorstlessen een must. Een paar druppels gezichtsolie toevoegen aan je nachtcrème geeft net dat beetje extra verzorging en hydratatie.

7. Investeer in een luchtbevochtiger

Droge lucht is funest voor je huid. Door een luchtbevochtiger neemt de luchtvochtigheid in de slaapkamer toe, waardoor je huid minder vocht verliest.

8. Creëer een vredige en rustgevende plek

Je slaapkamer moet rust uitstralen. Zo voorkom je extra stress en kun je bijkomen van de dagelijkse drukte. Schoongewassen lakens doen natuurlijk ook wonderen. En – de gouden regel: geen smartphones en tv (mits een half uur voor het slapen uitgezet) in de slaapkamer!

9. Slaap!

Deze voelde je natuurlijk al aankomen: pak genoeg slaap! Slaapgebrek maakt dat je huid er moe, bleek en gevlekt uit gaat zien. Slaapgebrek zorgt ook voor stress en dat werkt huidaandoeningen als eczeem, psoriasis en acne in de hand.
En weet: als je moe bent, zie je er ook zo uit!

Bron beeld: MarieClaire.com