Dit kan de schadelijke invloed van sporten op je haar zijn

Deel dit artikel:

Was één van jou goede voornemens om meer te sporten en ben je daarom nu regelmatig in de sportschool te vinden? Dan merk je misschien wel dat je haar een stuk sneller vet is dan het eerder altijd was. Al dat zweten blijkt namelijk enorm slecht te zijn voor je haar. 

Gelukkig kun je de schade redelijk makkelijk beperken.

Zout zorgt voor vet haar

Vochtig haar breekt veel sneller en dat kan, vooral in combinatie met het zout dat in zweet zit, een drama zijn voor je lokken. Je haar wordt door het zout droger, en daardoor juist weer een stuk eerder vettig. Ook zorgt het zout dat het pigment in je haar aangetast wordt, waardoor je haarkleur fletser is, en je zelfs sneller grijs kunt worden.

Haar vast in de sportschool

Hoe voorkom je dan zo veel mogelijk dat je haar wordt aangetast door zweet? Doe lange lokken in een knot of hoge staart, om het haar zo min mogelijke in contact te laten komen met je zweterige voorhoofd en nek. Het liefst met zo’n gedraaid haarelastiekje, een invisibobble, of een stoffen haarbandje. Op die manier krijg je geen lelijke bobbel in je haar wanneer je het weer los doet. Ook zit er geen ijzeren plaatje aan, waar je haren aan kunnen blijven hangen. Als je haar toch nog vochtig is na het sporten, föhn het dan droog. Zo zorg je dat het niet de tijd krijgt om op te drogen aan de lucht, en geef je het dus minder mogelijkheid om zweet op te nemen.

Wassen zonder shampoo

Mochten die tips niet voldoende helpen, dan kan je er altijd nog voor kiezen om je haar te wassen. Doe dat dan het liefst wel met alleen water, of eventueel een klein beetje conditioner. Te veel shampoo gebruiken is niet goed voor je haar, maar we willen natuurlijk ook liever niet met vet haar rondlopen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Marie Claire UK, Beautify
Beeld | iStock