Hoe kom je van een onderkin af? Deze 9 oefeningen kunnen helpen

Deel dit artikel:

Naarmate je ouder wordt, verandert er van alles aan je lichaam. Kraaienpootjes, fronsrimpels of een onderkin; er is geen ontkomen aan. Gelukkig kun je er in sommige gevallen zelf iets aan doen.

Er bestaan namelijk simpele oefeningen om een onderkin tegen te gaan.

Onderkin trainen

Er zijn genoeg mensen die ’s ochtends of ’s avonds even de tijd nemen voor een beetje gezichtsyoga. Het heeft vele voordelen: je huid wordt beter doorbloed, de spieren in je gezicht worden steviger en je kunt je gezichtsspieren er beter door ontspannen. Het heeft allerlei voordelen en kan dan ook een doeltreffende manier zijn om je onderkin te trainen. Heb jij een onderkin? Er kunnen meerdere redenen voor zijn, maar ouderdom is er daar – helaas – eentje van.

Oorzaken onderkin

Je kunt ook aanleg hebben voor het krijgen van een onderkin. Ook in gewicht aankomen kan ervoor zorgen dat je een dubbele kin krijgt. Of een verkeerde houding de oorzaak kan zijn van een onderkin is niet helemaal duidelijk, maar voorovergebogen over je telefoon of laptop zitten zou er wel voor zorgen dat je nekspieren verkorten en de zwaartekracht op je kaak toeneemt. Hierdoor zou de huid mettertijd meer kunnen gaan hangen.

Met deze zeven oefeningen kun je alvast aan de slag om je onderkin te trainen:

1. Platysma

De platysma is een spier die van je kaak naar je schouder loopt. Als je deze traint is dit heel goed voor je onderkin. Doe je mond wijd open, trek je onderlip strak over je ondertanden en beweeg je kaak van boven naar beneden. Herhaal dit in het begin tien tot vijftien keer. Na wat gewenning kun je de oefening nog vaker herhalen.

2. Getuite lippen

Kijk naar het plafond en tuit je lippen. Houd dit vijf seconden vast. Ontspan en herhaal dit tien keer.

3. ‘Ahhh’

Ga rechtop staan en open je mond zo ver mogelijk. Leg het puntje van je tong tegen je ondertanden. Adem in, weer uit en zeg ‘ahhh’. Ontspan en herhaal doe dit nog eens twee keer.

4. Neck roll

Deze oefening is niet alleen goed voor je kaken en gezicht, maar ook voor je nek. Je kunt ‘m zittend of staand doen, maar je ruggengraat moet wel recht zijn terwijl je dit doet. Beweeg je kin voorzichtig naar één schouder. Laat je hoofd vallen en rol langzaam je hoofd terug naar het midden. Rol je hoofd daarna naar je andere schouder, tot je kin daarop rust. Herhaal dit tien tot vijftien keer.

5. De uitgestoken kin

Steek je hals iets naar voren, doe je kaak omhoog en maak een lachende mond. Houd dit drie seconden vast.

6. Onderlip over bovenlip

Kijk naar het plafond en doe je onderlip over je bovenlip. Grote kans dat je het voelt trekken naar je kaak en soms ook naar je nek. Doe dit tien seconden en ontspan. Herhaal deze oefening vijf keer.

7. Liggende lift

Dit is een soort sit-up, maar dan voor je hoofd, en je kunt ‘m gemakkelijk doen als je op de bank of in bed ligt. Zorg ervoor dat je hoofd uitsteekt, lift je hoofd naar je borst en laat je schouders rusten op bank of bed. Houd dit tien seconden vast en laat je hoofd weer hangen. Herhaal de oefening twee keer.

8. Tong naar buiten

Kijk vooruit en doe je mond open, zo ver als je kunt. Steek je tong zo ver mogelijk naar buiten. Doe dit vijf seconden. Doe je tong naar binnen en je mond dicht, ontspan en herhaal dit tien keer.

9. Kauwgom

Ook het kauwen van kauwgom kan een goede oefening zijn voor de spieren in je gezicht en je kaken.

Dat je onderkin met deze oefeningen helemaal verdwijnt kunnen we je helaas niet beloven, maar het helpt zeker om de spieren in de nek en hals te trainen.

Bron | GezondNu, Grazia, Beautify,
Beeld | Getty Images