De beste antirimpeltrucs waar je geen dure crèmes voor nodig hebt

Deel dit artikel:

Of je met de jaren meer of minder rimpels in je gezicht krijgt, is voor een deel al bepaald in je genen. Maar gelukkig kun je zelf ook je huid een handje helpen. En dat hoeft echt niet veel te kosten.

Deze tips zijn geen magische, snelle trucs om een perzikhuidje te krijgen. Maar wel manieren die op de lange termijn helpen je huid langer mooi en gezond te houden.

Gebruik elke dag zonnebrand

Je hoort dit vast constant. Niet gek, het is ook echt waar: de zon is de vijand van je huid. Die mooie, zongebruinde tint waar je als jong meisje zo trots op was, zul je later moeten bekopen met een gezicht vol rimpels. Zonnebrand en zonnehoeden zijn daarom je beste vrienden. Gebruik minstens SPF 15 (gelukkig is die factor vaak al aanwezig in de meeste standaard dagcrèmes), al is SPF 30 of 40 nog beter.

Draag een beschermende zonnebril

Dat je zonnebril donkere glazen heeft, betekent nog niet dat hij je ogen ook goed beschermt. Kijk daarom de volgende keer dat je voor een zonnebril gaat shoppen goed naar de beschrijving. Zoek naar brillen die 99 tot 100 procent van de uv-stralen type A én B blokkeren. Dat is niet alleen beter voor je ogen, maar voorkomt ook vervelende kraaienpootjes en hangende oogleden.

Let extra op tijdens vluchten

Je zult niet dichter bij de zon komen dan met het vliegtuig – tenzij je een astronaut bent, natuurlijk. Daar, hoog in de lucht, ben je gevoeliger voor de zonnestralen die door de ramen schijnen. Daarnaast is de lucht in vliegtuigen meestal extreem droog, waardoor je huid vaak droog en trekkerig aan gaat voelen. Vermijd zoute snacks en drink genoeg water om gehydrateerd te blijven. En houd ook in het vliegtuig zonnebrand bij de hand om je gezicht tegen de uv-stralen te beschermen.

Lees meer:
Dit is volgens onderzoek dé manier om nieuwe rimpels te voorkomen

Vermijd suiker

Wanneer je lichaam suiker afbreekt en het in je bloed terechtkomt, bindt het zich aan proteïne-moleculen. Die zitten ook in je huid, onder de namen collageen en elastine. Het probleem van dit proces, glycatie genaamd, is dat het de elasticiteit van die moleculen vermindert. Hierdoor veert je huid minder goed terug, met rimpels als gevolg. Suiker helemaal uit je dieet schrappen wordt waarschijnlijk lastig. Maar je suikerinname verminderen helpt al een heleboel.

Slaap genoeg

Je hebt vast wel gemerkt dat je huid er na een slechte nacht niet op z’n best uitziet. Hij is grauwer, opgezwollen en krijgt sneller oneffenheden. Dit komt doordat hij rust nodig heeft om zich te kunnen herstellen van de dag. Daarom is een goede nachtrust van zo’n zeven tot acht uur van essentieel belang voor een gezonde, stralende huid.

Blijf weg uit rokerige ruimtes

Dat roken slecht is voor de gezondheid, hoeven we niet uit te leggen. Maar zelfs voor niet-rokers is het belangrijk zich bewust zijn van het effect ervan op de huid. Woon je samen met iemand die rookt of ben je vaak op plekken waar mensen een sigaret opsteken, dan zullen de effecten net zo goed op je huid te zien zijn. In rook zitten schadelijke stoffen die de collageen in je huid afbreken, waardoor hij zich minder goed kan herstellen. Probeer daarom rokerige ruimtes zo veel mogelijk te mijden.

Bron | realsimple.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.