Ai… gespleten nagels, wat doe je eraan?

Deel dit artikel:

Het is een van de meest voorkomende nagelproblemen. Gespleten nagels. Van die losse stukjes die afbladderen en ervoor zorgen dat je nagels er niet mooi strak uitzien. Gelukkig is er iets aan te doen! 

Als je vaak je nagels lakt of nagels bijt, heb je meer kans op gespleten nagels. Daarnaast kan het gewoon zijn dat je niet het geluk hebt gehad om met sterke nagels geboren te worden.

Met de juiste verzorging kan iedereen mooie nagels krijgen!

De oorzaak van gespleten nagels

Als je nagels te droog zijn, kunnen ze gaan splijten. Droge nagels brokkelen sneller af dan gewone, goed gezonde nagels. Uitdrogen kan bijvoorbeeld komen doordat je handmatig de afwas doet. Het hete water en het sop drogen je nagels uit. Een simpele tip is om handschoenen te dragen tijdens de afwas. Zo houd je je nagels in conditie.

Niet elke dag nagellak

Strak gelakte nagels zien er prachtig uit, maar elke dag een nieuw kleurtje is funest. Zowel de nagellak, als de aceton in nagellakremover drogen je nagels uit. Kies voor een remover zonder aceton, verzorg je nagels tussen de lakbeurten door en gun ze zo nu en dan een dagje zonder lak. Zo geef je je nagels rust en dat helpt gespleten nagels te voorkomen.

Liever vijlen dan knippen

Heb je last van een gespleten nagel? Dan kun je beter de vijl pakken dan een schaartje of nagelknipper. Door de druk van het knippen kun je de situatie juist erger maken.
Tip: vijl in één richting, dus niet heen en weer van links naar rechts. Zo blijft je nagel het sterktst.

De kracht van serum

Gebruik een serum om je nagels te verzorgen. Zo’n serum voorkomt breken, splijten en scheuren, en stimuleert de natuurlijke nagelgroei.

Vocht inbrengen met nagelriemolie

De droogte van je nagels heeft te maken met vochttekort. Dit tekort kun je aanvullen door je nagels te masseren met nagelriemolie, te koop bij elke drogisterij.

Eet ze sterk

Ook door voeding kun je de conditie van je nagels verbeteren. Selenium en zink zijn bijvoorbeeld goed voor je nagels. Selenium zit in granen, vis en orgaanvlees, terwijl zink veel voorkomt in vlees, vis (haring, makreel), bruin brood, peulvruchten en rijst. Zet ze wat vaker op het menu en je zult zien dat je nagels sterker worden.

Lees ook: