4 oefeningen voor een jonger uiterlijk

Deel dit artikel:

Hangende oogleden, slappe wangen, een onderkin…  Om de huid strak en flexibel te houden, is het belangrijk om gezond te eten, de zon zo veel mogelijk te vermijden en je huid te verzorgen met een goede hydraterende crème. Maar ook door je gezicht dagelijks te trainen, houd je de huid soepel. Deze oefeneningen zorgen voor een jonger uiterlijk.

Onderkin en slappe nek? Doe de zwanenhals

Versterkt de nek- en kaaklijn en voorkomt een onderkin en slappe nek.

1. Draai je hoofd naar rechts en breng de kin iets omhoog. Tuit de lippen en duw zo hard je kunt richting de rechtermondhoek. Je voelt nu een strekking linksvoor in je nek.
2. Houd vijf seconden vast en doe nog eens.
3. Herhaal de oefening twee keer, maar beweeg nu je hoofd en lippen naar links.

Weg met de wallen

Verstevigt de oogzakken en onder de ogen en voorkomt walvormig.

1. Kijk voor je en vorm een 0 met je lippen.
2. Open je ogen wijd en beweeg je blik omhoog. Doe dit zonder je voorhoofd en wenkbrauwen te bewegen. Houd vijf seconden vast.
3. Sluit en ontspan je ogen drie seconden.
4. Doe deze oefening vijf keer, waarbij je steeds aan- en ontspant.

De verrekijker tegen rimpelvorming

Voorkomt onnodig gebruik van het voorhoofd en dus ook rimpelvorming.

1. Vorm met duim en wijsvinger een letter C, met beide handen (alsof je een foto maakt).
2. Plaats de wijsvingers over de wenkbrauwen, op het bot, en de duimen naast je neus, op de jukbeenderen (alsof je een verrekijker vasthoudt).
3. Druk alle vier vingers dieper in het gezicht en spreid ze iets uit, waardoor je het gebied rondom de ogen strakker trekt.
4. Open je borst en laat je schouders zakken.
5. Open je ogen zo wijd als je kunt. Druk je wijsvingers stevig in de wenkbrauwen en voorkom daarmee dat het voorhoofd en de wenkbrauwen bewegen. Houd vijf seconden vast.
6. Knipper vijf keer met de ogen voordat je ze sluit en alles ontspant.
7. Doe deze oefening drie keer.

Roer-mond tegen groeven tussen neus en mond

Versterkt het gebied rondom de mond en voorkomt groefvorming tussen neus en mondhoeken.

1. Duw je tong zo hard je kunt tegen de binnenkant van de rechtermondhoek en houd je lippen gesloten.
2. Beweeg je tong langzaam, in ongeveer vijf seconden met de klok mee door je mond.
3. Doe deze oefening drie keer, herhaal daarna in tegengestelde richting.
De eerste paar keren dat je deze oefening doet, kun je wat spanning voelen onder je kin of achter in je hoofd en/of nek. Adem gewoon door tijdens de oefening. Met de tijd zal het ongemakkelijke gevoel afnemen en wordt het gemakkelijker om de tong rond te bewegen.

Meer oefeningen?
Ook op www.faceyogamethod.com staan goede oefeningen, video’s en info over gezichtsyoga.