6 tips om schurende bovenbenen te voorkomen

Deel dit artikel:

Nog even en dan kunnen we onze rokjes, korte broeken en jurkjes weer uit de kast halen. Hartstikke fijn natuurlijk, maar bij sommige vrouwen zorgen dit soort kledingstukken voor pijnlijke schaafplekken aan de binnenkant van hun bovenbenen.

Betekenen langs elkaar schurende bovenbenen voor jou een flinke domper bij warm lenteweer? De volgende tips zorgen er hopelijk voor dat je met stukken meer plezier een luchtig jurkje aantrekt.

1. Huid droog houden

Wanneer het wat warmer wordt, ga je sneller transpireren tussen je benen. Een vochtige huid is extra kwetsbaar, dus is het belangrijk om de huid van je bovenbenen droog te houden. Een laagje talkpoeder kan uitkomst bieden. Maar er zijn ook vrouwen die deodorant of een antitranspirant aanbrengen op hun dijen om zweten te verminderen.

2. Speciale crème gebruiken

Door je bovenbenen in te smeren met een crème zorg je ervoor dat ze niet langs elkaar schuren. Op deze manier glijden je benen soepeltjes langs elkaar als je loopt. Dat beloven althans de crèmes die hier speciaal voor zijn ontwikkeld, zoals Body Glide Anti Chafing, Vevina en Smoovall.

3. Huismiddeltjes smeren

Er zijn ook huismiddeltjes die wat verlichting kunnen bieden, zoals bodylotion, massageolie, kokosolie of vaseline. Dep een beetje van een van deze middeltjes op de gevoelige plekken. Maar pas wel op voor vlekken in je kleding. Deze tip werkt overigens niet voor iedereen: door transpiratie is bij sommige vrouwen zo’n middeltje binnen een halfuur verdwenen. Een kwestie van even uitproberen, dus.

4. Bedekken

Je kunt ook proberen om de huid van je bovenbenen te bedekken. En dan bedoelen we niet met een lange broek, maar met bijvoorbeeld een sportbroekje of met (speciaal) luchtig en ademend ondergoed dat lang genoeg is om het schurende deel van je dijen te beschermen.

5. Sporten in strakke legging

Kies tijdens het sporten voor een langere, strakke legging van synthetische stof die transpiratie afvoert. Dat zit vaak het fijnst. Zorg er wel voor dat je na het sporten je zweterige broek meteen weer uittrekt. Het vocht en het zout uit je zweet verergeren de irritatie. Spring dus na het sporten meteen onder de douche en trek daarna iets schoons aan.

6. Afkoelen

Doet je huid echt veel pijn? Dan kan het helpen om in een koelere ruimte te gaan zitten. Ook kun je even een (ijs)koud kompres of een nat washandje op de geïrriteerde huid leggen. Als het goed is, trekt de roodheid dan vanzelf binnen een paar uur of op z’n hoogst na enkele dagen weg.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Gezondheidsnet
Foto | iStock