Header Marjan Beeld Marloes Bosch. Styling: Brigitte Kramer. Visagie: Carmen Zomers.
Beeld Marloes Bosch. Styling: Brigitte Kramer. Visagie: Carmen Zomers.

PREMIUM

‘Ik wil orde in mijn leven, orde in mijn boekenkast en het liefst ook orde in mijn hoofd. Nou ja, ernaar streven is ook al heel wat’

Marjan heeft de boekenkast opgeruimd. En om deze netjes te houden, worden er regels opgesteld. Maar die hebben ook nadelen.

“En hier verandert dus niets meer aan.” Dat zeg ik tegen Jan. Af en toe komt de schooljuf onverbiddelijk boven en deel ik een oekaze uit. Ditmaal betreft het de boekenkast. Ik heb er drie dagen over gedaan, maar nu staat alles op alfabet. Het begint linksboven bij Kader Abdolah en het eindigt rechtsonder bij Émile Zola. Het idee is dat je wel een boek mag toevoegen, maar dan moet er eentje uit. Zo blijft alles op orde en ben ik eindelijk af van boeken die erbovenop worden geschoven, waardoor een normaal mens niets meer kan terugvinden. Ik wil orde in mijn leven, orde in mijn boekenkast en het liefst ook orde in mijn hoofd. Nou ja, ernaar streven is ook al heel wat.

Risicogroep

Maar we vormen duidelijk een risicogroep met betrekking tot het behoud van een ordelijke boekenkast, Jan en ik. We organiseren de tweedehandsboekenmarkt in het kerkje in ons dorp. Elk jaar twee hele dagen een kerk vol boeken. Twee euro per stuk, sla je slag! En die te verkopen boeken leveren mensen bij ons thuis af. Daar zoeken we ze meteen uit en daarna gaan ze naar de opslag. Zo kan het gebeuren dat je ineens met Een klein leven van Hanya Yanagihara in je handen staat. Zo veel over gehoord, nog steeds niet gelezen. De volgende dag vist Jan een enorme pil uit een afgeleverde boekenvoorraad met de titel De boekhouders van de Holocaust, geschreven door Rob Bakker, waar hij avonden ademloos in verdiept zit. En ik vind Ilja Leonard Pfeijffer, Grand Hotel Europa. In nieuwstaat. Die wil ik eigenlijk ook wel lezen. Zo begin je te zuchten onder je eigen oekaze. Een totalitair bewind heeft duidelijk nadelen.

Smokkelen

We beginnen te smokkelen. Ik maak een stapeltje naast mijn bed, Jan een stapeltje op de bijzettafel naast zijn plekje op de bank. En we ontdekken het voordeel van toegang tot veel boeken: je hoeft niet alles uit te lezen. Grand Hotel Europa haal ik tot pagina 48. Dan gaat-ie naar de opslag om straks op de boekenmarkt iemand anders blij te maken. Maar dan komt dat onvermijdelijke moment. Ik lees een boek dat ik wil houden. De boekendief. Van Markus Zusak. Jaren niet om een boek gehuild; om dit wel. Aan het eind. Dus sta ik voor de kast. Zal ik een boek van Annejet van der Zijl eruit halen en daar Zusak invoegen? Ik aarzel. Trek Annejet naar voren. En dan zie ik in mijn boekenkast wat er gebeurt als je een oekaze uitdeelt. Mensen gaan in verzet. Mensen gaan ondergronds. Mensen gaan saboteren. Daar, achter mijn keurige alfabet van Abdolah tot Zola, staan boeken. Weggestopt in een dubbele rij waar geen enkele volgorde in te ontdekken is. En ik ken de dader. Wel verdorie.

“Jan!”

Over columnist Marjan van den Berg

Marjan van den Berg studeerde MO-Nederlands aan de VU te Amsterdam, stond jarenlang voor vmbo-klassen als juf Nederlands, schrijft columns en verhalen en runt haar eigen bedrijf Iskander Uitgevers. Ze is dol op haar dochters Merel, Amber en Kirsten, haar vier kleinkinderen, haar labrador en haar Jan! Lees hier alle columns van Marjan. Wil je Marjan volgen? Dat kan niet alleen op margriet.nl/marjan, maar ook via haar eigen website marjanvandenberg.nl en op Facebook.

Marjan van den BergMarloes Bosch. Styling: Brigitte Kramer. Visagie: Carmen Zomers.

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden