Is zwemmen na het eten gevaarlijk? Beeld Getty Images/fStop
Beeld Getty Images/fStop

Zwemmen na het eten: is dat echt gevaarlijk?

Al generaties lang wordt het er ingestampt: zwemmen na het eten is gevaarlijk. Volgens velen zou je minimaal twee uur moeten wachten. Anders zou je kramp krijgen en kunnen verdrinken. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Voor eens en voor altijd duidelijk: zo gevaarlijk is het echt om te zwemmen na het eten.

Zwemmen na het eten

Goed nieuws voor de ongeduldigen onder ons. Zwemmen met een volle maag is niet gevaarlijk, je kunt dus gewoon na het eten meteen een duik wagen. Al vanaf de jaren 60 is hier onderzoek naar gedaan en er bleek geen bewijs dat je na het eten niet zou mogen zwemmen. Er is tot nu toe nog nooit iemand verdronken, alleen door te gaan zwemmen met een volle maag.

Kans op kramp

Waar het eeuwenoude fabeltje precies vandaan komt, dat is niet helemaal duidelijk. Maar vaak wordt als argument gebruikt dat je lichaam om je eten te verteren bloed nodig heeft. Dat bloed dat normaal naar je maag en darmen zou gaan, trekt bij het zwemmen naar je andere spieren. Als je gaat zwemmen zouden je maagspieren hierdoor te weinig bloed en zuurstof krijgen, waardoor ze verkrampen. En hoewel kramp een veel voorkomende kwaal is tijdens het zwemmen, kan dat net zo goed gebeuren bij een lege maag. Dat staat er dus eigenlijk los van. Daarnaast maakt je lichaam voldoende bloed aan om hiermee, zowel de spijsvertering, als de rest van je ledematen te voorzien.

Deze producten kun je beter vermijden

Zeker als je van plan bent om een flink stuk te zwemmen, is het juist aan te raden om van tevoren te eten. Dit omdat je tijdens het zwemmen veel calorieën verbrandt. Je kunt dus het beste een maaltijd met koolhydraten eten. Toch zijn er wel een aantal producten die je beter kunt vermijden. Bijvoorbeeld vetten in kaas of een lekker roomijsje, dit vertraagt je spijsvertering. Ook pittig eten kan zorgen voor een branderig gevoel als je direct na het eten een horizontale houding aanneemt. Frisdrank en fruitsap kun je beter ook laten staan, omdat de zuren voor een opgeblazen gevoel of kramp kunnen zorgen. Bonen en koffie kunnen direct op je darmen slaan. Niet zo fijn als je net een paar baantjes wilt trekken. En als laatst is het ook verstandig om alcohol te vermijden om een voor de hand liggende reden: je bent onder invloed, waardoor het risico op verdrinken groter is.

Bron | Sport infonu, E-gezondheid, Goodhousekeeping, Gezondheidsnet

Beeld | iStock

Nynke KooyGetty Images/fStop
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden