De e-bike: een vloek of een zegen? Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zoveel Nederlanders vinden de e-bike irritant (en dit is waarom)

Wij Nederlanders fietsen erop los. Ook de e-bike is inmiddels een bekend fenomeen in het straatbeeld. Overal zie je de flitsende tweewielers in rap tempo over de weg glijden. Omarmen we elektrische fietsen of zorgt het vooral voor grote ergernis? Eenderde van de Nederlanders vindt e-bikes hinderlijk, zo blijkt. Waar ligt dat aan? We leggen het uit.

Overlast in Nederland

Voor sommigen is de e-bike een vloek, voor anderen een zegen. Dat niet álle Nederlanders warm worden van e-bikes blijkt uit onderzoek van Time2Play. Vooral in de provincies Drenthe en Overijssel staan ze niet te juichen als het gaat om alle voorbij zoevende e-bikes. In allebei de provincies ervaart ongeveer de helft overlast. Gelderlanders staan een stuk minder negatief tegenover e-bikes: daar heeft zeventien procent er last van. In Overijssel is dat vijftien procent.

Aanscherpen van de regels

50 procent van de Nederlanders is van mening dat er strengere regels moeten komen voor het gebruik van de e-bike in het verkeer. Een kwart zou zelfs graag zien dat er e-bike vrije zones komen. Op dit moment hoeven e-bikes zich (nog) niet aan andere verkeersregels te houden dan ‘gewone’ fietsen. Je hoeft geen helm op en er is ook geen leeftijdsgrens om erop te mogen rijden. E-bikes kunnen zonder blikken of blozen in topsnelheid op het fietspad rijden.

Irritatie door e-bikes op straat

Volgens Trouw zorgen e-bikes voor veel veiligheidsproblemen op straat in de stad. Jongeren vinden het stoer om er hard mee over de weg te racen en ouderen hebben soms niet door hoe hard ze gaan. Ook de maaltijdbezorgers op e-bikes flitsen voorbij met dertig kilometer per uur. Dwars door al het verkeerd en massa’s mensen heen. Vooral de snelheid van e-bikes maken het gevaarlijk. Het CBS ontdekte eerder al dat het aantal ongelukken met fietsers stijgt. Een derde van alle fietsdoden in 2020 had een e-bike.

Veiligheid creëren op fietspaden

Volgens de ANWB moeten er bredere fietspaden komen om de stad veiliger te maken voor (en met) e-bikers. Ook de bochten van fietspaden ruimer maken zou kunnen bijdragen aan een veiligere weg voor fietsers en e-bikers. Zo ontstaan er minder irritaties tussen fietsers onderling en zullen veel botsingen en ongelukken waarschijnlijk voorkomen kunnen worden.

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden