Kruidnoten in wit schaaltje Beeld Getty Images/EyeEm
Beeld Getty Images/EyeEm

Zóveel kruidnoten moet je eten om één kilo aan te komen

Het lijkt wel alsof kruidnoten ieder jaar steeds eerder in de winkel liggen, maar stiekem vinden we dat helemaal niet zo erg. Met chocolade of zonder, als je eenmaal een handje eet kun je niet meer stoppen. Maar hoeveel kruidnoten kun je eten voordat je één kilo aankomt?

Iedereen weet dat het eten van snoepgoed niet per se goed voor je is. Toch laten de meesten hun dieet in de decembermaand een beetje los, om vervolgens in het nieuwe jaar weer gezond te gaan leven. Maar is dat nodig als je gek bent op kruidnoten? Maak je geen zorgen. Wat kruidnoten betreft is het helemaal niet zo erg, zolang je niet begint aan de kruidnoot met chocolade.

Caloriebehoefte

Vrouwen wordt aangeraden per dag ongeveer 2000 calorieën tot zich te nemen. Om een kilo aan te komen moet je 7000 calorieën boven je caloriebehoefte eten, vertelt Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, aan RTL Nieuws. Dat zou betekenen dat je zeker 9000 calorieën moet eten.

140 handjes kruidnoten

Een handje kruidnoten, vaak een stuk of tien, bevat ongeveer 50 calorieën. Als je dat omrekent zou je zeker 140 handjes, oftewel 1400 kruidnoten moeten eten om die ene kilo aan te komen. Dus als je één of twee handjes kruidnoten per dag eet zit je op ‘maar’ 100 calorieën. Als je goede voornemens hebt voor het nieuwe jaar mag je dus best wat kruidnoten eten.

Overige lekkernijen

Nu je weet dat kruidnoten niet zoveel kwaad kunnen, is het ook goed om te weten wat de andere lekkernijen van Sinterklaas aan calorieën bevatten. We zetten het populairste snoepgoed voor je op een rij:

  • Chocolade Kruidnoten (25 gram): 120 calorieën
  • Chocoladeletter (25 gram): 137 calorieën
  • Stukje pure chocolade (25 gram): 136 calorieën
  • Taai Taai Pop (3 stuks): 63 calorieën
  • Borstplaat (10 gram): 35 calorieën
  • Schuimpjes (3 stuks): 45 calorieën
  • Stukje amandelstaaf (25 gram): 113 calorieën

Kruidnoten verbranden

Als je niet wil dat je de teller op de weegschaal ziet stijgen na die twee handjes kruidnoten, moet je daar ongeveer 40 minuten voor traplopen. Een kleine 60 minuten fietsen heeft hetzelfde effect. Heb je geen zin om te sporten? Met 75 minuten dweilen, ramen zemen, stofzuigen of andere zwaardere huishoudelijke klusjes verbrandt je ongeveer evenveel calorieën.

Bron | gezondNU

Sanne van der LindenGetty Images/EyeEm

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden