null Beeld

Zoveel extra calorieën verbrand je wanneer je met nordic walking stokken loopt

Dat wandelen hartstikke gezond is, dat hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Maar wist je dat je nog meer uit je wandeling haalt als je hier ook stokken bij gebruikt? Wij vertellen je hoeveel extra calorieën je verbrandt, als je voortaan met nordic walking stokken loopt.

Weg met dat suffe imago: zo haal je echt alles uit je wandelingen.

Extra calorieën verbranden met nordic walking stokken

Wandelen werkt niet alleen ontspannend, het zou je uiteindelijk ook meer opleveren dan hardlopen, als je wilt afvallen. Maar wil je er nog meer uithalen? Dan is het tijd om de nordic walking stokken tevoorschijn te halen. Daarmee gebruik je namelijk, naast je beenspieren, ook je arm- en rugspieren. Hierdoor verbrand je in plaats van 280 calorieën per uur met wandelen, al snel een extra 120 calorieën. Dus 400 calorieën met een uurtje lekker wandelen mét een hulpmiddel.

Meer energieverbruik

Naast dat je door het gebruik van deze stokken wat extra calorieën kunt verbranden, ligt ook je energieverbruik twintig procent hoger. Dit zorgt ervoor dat je hart en longen harder moeten werken, dan bij een normale wandeling. Hierdoor werk je ook nog eens aan een betere conditie. Zo moeilijk of intensief hoeft je sportsessie dus helemaal niet te zijn.

Lees ook: Waarom je juist het beste ’s ochtends kunt gaan wandelen

Minder belastend voor je gewrichten

De nordic walking stokken zorgen er ook voor dat je je gewrichten minder belast, dan bij bijvoorbeeld hardlopen. Zo spaar je je heup-, knie- en enkelgewrichten, maar kun je wel in beweging blijven. Zeker als je in het verleden blessures hebt opgelopen, is nordic walking de ideale uitkomst. En zelfs mensen met gezondheidsklachten als RSI (repetitive strain injury) kunnen door deze outdoorsport toch blijven bewegen.

De juiste nordic walking stokken

Natuurlijk hoef je voor nordic walking geen speciale kleren aan te schaffen. Wat voor veel mensen wel prettig werkt is, om op lage schoenen met loopsokken te wandelen. Maar vooral de juiste nordic walking stokken kunnen voor velen het verschil maken. De stokken bestaan vaak uit carbon of aluminium materiaal. Het voordeel van carbon is dat dit materiaal goed dempt en de stokken lichter zijn. De aluminiumstokken zijn vaak iets zwaarder, maar daardoor train je wel beter je armspieren. Daarnaast moet je natuurlijk de juiste lengte hebben. Dat bereken je door je eigen lengte keer 0,68 te doen. Daarnaast bestaan er ook nog nordic walking stokken die je kunt in- en uitschuiven.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?

Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Ecktiv, Gezondheidsnet

Beeld | iStock

Maryse de Bruijne

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden