Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Híer komt die zondagavondblues dus door (en dit doe je ertegen)

hier-komt-die-zondagavondblues-dus-door.jpg

Als jij je op zondag al helemaal kunt opwinden over het feit dat je op maandagochtend weer aan de slag kunt, dan heb je waarschijnlijk ook last van de zondagavondblues. Of een zondagdip, sunday scaries: er zijn heel wat namen voor dat gekke, nare gevoel dat veel van ons vast wel kennen aan het einde van het weekend.

Zélfs als je een hartstikke leuke baan hebt, kan dat gevoel van angst of bezorgdheid je toch overvallen. Hoe komt dat toch?

Zondagavondblues

Als we het simpel willen uitleggen, kunnen we eigenlijk zeggen dat de sundayblues komt door een soort anticiperende angst die ontstaat omdat er weer een nieuwe week voor de deur staat. Psycholoog Dr. Kalanit Ben-Ari legt aan Stylist uit dat terwijl mensen vaak verlangen naar een langer weekend, sommige mensen met de zondagblues vaak juist overweldigd worden van het idee dat het weer bijna maandag is. “En dat kan effect hebben op je gemoedstoestand en slaap, en je kunt ook zien dat zelfs je normale functioneren erdoor beïnvloed wordt op zondagavond.”

Waarom op zondag?

Waarom voelen we dat zo sterk op zondag, terwijl we meestal doordeweeks natuurlijk elke avond weer een nieuwe werkdag voor de deur hebben staan? De psycholoog legt uit dat dat komt omdat zondagavond voelt als een overgangstijd.Je gaat van een rustgevend en vrij weekend, naar een wat drukke en soms veeleisende werkweek. Overgangen activeren je zenuwstelsel, waardoor je kwetsbaarder bent om angst toe te laten in je hoofd.”

De verandering in je state of mind maakt de zondagblues zo vervelend. Omdat je eerder zo lekker ontspannen was, kan het juist als een schok voelen dat je ineens zo angstig bent. Op andere dagen merk je dat veel minder, zelfs als je wat opziet tegen de volgende werkdag.

Lees ook:
Dipje? Deze voedingsmiddelen zorgen écht voor een beter humeur

Zondagavondblues voorkomen

Maar wat kun je doen om die zondagavondblues te voorkomen? We kunnen natuurlijk zeggen dat je van maandag een vrije dag moet maken, maar zo simpel is het niet. En zelfs al kon je dat doen, dan verschoof het probleem zich waarschijnlijk gewoon naar de maandagavondblues. Een paar bruikbare tips:

1. Probeer iets leuks te plannen

Zéker in deze tijd is dat makkelijker gezegd dan gedaan, maar je hoeft bij iets leuks niet direct aan grote dingen te denken. Maak van zondagavond bijvoorbeeld een tv-avond waarbij je met popcorn op de bank televisie kijkt zonder dat je daar echt bij na hoeft te denken. Ga een rondje hardlopen voor de avondklok ingaat om 21.00 uur. Of sluit je weekend af met selfcare: lak je nagels, doe een lekker gezichtsmaskertje op. Doe vooral iets wat je afleiding kan bieden van die sunday scaries.

2. Maak maandagochtend extra leuk

Waarschijnlijk moet je op maandagochtend gewoon aan het werk, dus echt uitgebreide dingen verwachten we dan natuurlijk niet. Maar soms kan het de zondagavondblues al wat verlichten als je één klein lichtpuntje plant voor de volgende ochtend. Wat denk je bijvoorbeeld van een heerlijk uitgebreid ontbijt? Of maak een lekkere playlist die je na het opstaan kunt afspelen, met opbeurende liedjes. Doe zondag alvast alle voorbereidingen, dan heb je meteen een extra manier om je gedachten van de angsten weg te houden.

3. Probeer iets aan de oorzaak te doen

Let op wáár je precies aan denkt als je last krijgt van de zondagavondblues. Is het de nieuwe werkweek in het algemeen, of is er een bepaalde factor die het erger maakt? Bijvoorbeeld die ene meeting die je elke maandag hebt, of die to-do list die je afgelopen vrijdag gemaakt hebt en éigenlijk iets te lang is. Door te identificeren wat de klachten veroorzaakt, kun je er misschien iets aan veranderen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Marie Claire, Stylist, The Muse
Beeld | Getty Images

Ook interessant