Lifestyle

Liever niet zonnebaden? Met deze voedingsmiddelen krijg je alsnog een zomers tintje

met-deze-voedingsmiddelen-krijg-je-een-zomers-tintje-zonder-zonnebaden.jpg

Wil je graag een zomers tintje, maar lig je liever niet uren in de zon te bakken? Dan kun je het zonnebaden ook een handje helpen met de juiste voedingsmiddelen.

Zonnebrand, zonnebril en… een stronk boerenkool? Zo krijg je een zomers tintje zonder eindeloos in de zon te hoeven zitten. 

Zomers tintje

Uit onderzoek blijkt dat je sneller bruin wordt door bepaalde voedingsmiddelen te eten. Zo legt dermatoloog dr. Susan Stuart aan The Huffington Post uit dat vooral oranje en gele groenten en fruit bijdragen aan een zongebruind kleurtje. Sla de wortels, zoete aardappels, abrikozen, paprika en tomaten maar in, want deze bevatten veel caroteen, ook wel bètacaroteen of provitamine A genoemd. Dat zorgt ervoor dat je huidskleur warmer en langzaam ook bruiner wordt. Maar niet alleen oranje en geel, ook groene bladgroenten zoals spinazie, rucola en boerenkool hebben invloed op je pigmentatie. Ook het eten van deze groentes zou je daarom sneller een bruine huid geven. Al in 2011 werd hier door de University of Nottingham onderzoek naar gedaan. Daaruit bleek dat een dagelijkse extra portie van deze groenten en fruit, rijk aan caroteen, zorgde voor een bruinere huid. 

Sla niet door

Sla echter niet door in het eten van deze specifieke voedingsmiddelen. Een teveel aan groenten en fruit is ongezond voor je lichaam, en van een overdaad aan wortels kun je zelfs de huidziekte carotenoderma krijgen. Hierdoor slaan delen van je huid geel of oranje uit. Dat is natuurlijk niet het gewenste kleurtje dat je wil bereiken. Daarnaast hangt het ook van je huidtype, genen en pigmentatie af hoeveel je van dit soort caroteen zou moeten eten om verschil te merken. Je kunt van dit soort groenten en fruit zeker in de zomer dus best wat meer aan je dieet toevoegen, maar sla hier niet in door en blijf vooral gevarieerd eten.

Lees ook: Moet je zonnebrandcrème eerst laten intrekken voordat het beschermt?

Koken met rode palmolie

Mochten de wortelsapjes en boerenkool na een tijdje echt je neus uit komen, dan kun je ook nog rode palmolie als hulplijn gebruiken. Dit bevat zo’n tien keer meer bètacaroteen dan wortels. Je kunt rode palmolie tijdens het koken gebruiken in plaats van boter of olijfolie. Zo krijg je ook bij andere groenten en fruit je portie caroteen binnen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | The Huffington Post, Mens en Gezondheid, ELLE Eten
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant