Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Opstaan tijdens het thuiswerken: zo vaak zou je dat eigenlijk moeten doen

opstaan-tijdens-thuiswerken.jpg

Thuiswerken is inmiddels voor veel mensen het nieuwe normaal geworden. Eventjes naar de koffiehoek, langs het bureau van je collega, lunchen in de kantine en van vergaderruimte naar vergaderruimte is er al een tijdje niet meer bij. We doen een stuk meer zittend achter ons (geïmproviseerde) bureau. Klinkt onschuldig, maar we zitten daar mee veel te veel. Om het gezond te houden zou je dus vaker moeten opstaan tijdens het thuiswerken. 

Een expert vertelt hoe vaak precies. 

Opstaan tijdens het thuiswerken 

Je weet waarschijnlijk al dat bewegen belangrijk is, en zitten het nieuwe roken wordt genoemd. Misschien denk je al goed bezig te zijn door tussen het thuiswerken door af en toe een kopje koffie van beneden te halen. Maar alleen met die kleine uitstapjes ben je er nog niet. Osteopaat Xerxes Dalal legt aan Goodhousekeeping namelijk uit dat je volgens verschillende studies niet tien, niet twintig, maar veertig keer zou moeten opstaan tijdens het thuiswerken. Door veertig keer op een dag van (zit)houding te wisselen voorkom je klachten zoals nek- en rugpijn

Lees ook: Dit is wat de hele dag zitten met je billen doet

Zo pak je het aan

Veertig keer opstaan tijdens het thuiswerken, dat klinkt misschien als veel, maar je kunt dit ook efficiënt aanpakken. Dit doe je door je telefoontjes staand en wandelend te houden, indien mogelijk tijdens een online vergadering ook te staan en genoeg kopjes koffie en thee van beneden te halen. Ook is het verstandig om je in je pauze niet alleen van je bureau naar de eettafel te verplaatsen, maar bijvoorbeeld tijdens de lunch een ommetje buiten te maken. Zo krijg je meteen een hoop frisse lucht binnen, dat weer wonderen doet voor je concentratie

Work-out tijdens het werken

Experts van het RIVM raden daarnaast aan om het toilet boven te gebruiken als je beneden thuiswerkt, zodat je steeds twee keer de trap op en af moet. En ook tijdens het werken kun je in beweging blijven. Zo raden ze aan gewichtjes op je bureau te leggen, zodat je tussendoor je gewrichten blijft trainen en bijvoorbeeld je bureaustoel af en toe voor een skippybal te vervangen en hier oefeningen op te doen. Wil je nog meer tips? De beste work-outoefeningen die je gewoon aan je bureau kunt doen vind je hier.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.            

Bron | Cosmopolitan, Goodhousekeeping
Beeld | Getty Images

Voice Uitdaging

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag nét een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier

Ook interessant