Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Zó proberen supermarkten je te verleiden om meer geld uit te geven

zo-proberen-supermarkten-je-te-verleiden-om-meer-geld-uit-te-geven.jpg

Wanneer je boodschappen gaat doen, wil je natuurlijk zo min mogelijk geld uitgeven. Supermarkten daarentegen willen precies het tegenovergestelde: zij willen juist dat je zo veel mogelijk uitgeeft. En daar hebben ze een paar slimme trucjes voor…

Je hebt er waarschijnlijk nooit zo bij stil gestaan, maar al deze dingen zijn met een reden bedacht:

Prijzen die eindigen op 95 of 99 cent

Prijzen in winkels eindigen vaak op 95 of 99 cent, terwijl ronde bedragen steeds minder vaak voor komen. En dat is niet zonder reden, zo weet consumentenpsycholoog Patrick Wessels. “De belangrijkste motivatie om een prijs te laten eindigen met 95 of 99 cent is het psychologische effect hiervan”, vertelt hij aan MAX Vandaag. “Als iets 9,99 kost, is dat nét geen 10 euro. Het is natuurlijk niet zo dat de consument niet weet dat 9,99 bijna 10 euro is, maar dat die 10 er niet daadwerkelijk staat kan een reden zijn om het te kopen. Het voelt dan toch anders”, legt hij uit.

Lees ook
Met deze vriezer-hacks hoef je minder vaak naar de supermarkt

Supermarkten gebruiken slimme advertenties

Supermarkten doen altijd hun best om ons met aanbiedingen naar de winkel te lokken. Bij dit soort reclame-uitingen gaat het volgens onderzoekers meestal om ongezonde producten, omdat deze ons eerder verleiden de supermarkt te gaan bezoeken. Als schoonmaakmiddelen in de aanbiedingen zijn, geeft niemand hier wat om. Maar als kratjes bier met 50 procent korting worden verkocht, zijn mensen eerder geneigd om het te kopen. Supermarkten maken dan weliswaar verlies op het kratje bier, maar dat verdienen ze meestal weer terug aan de chips en worst die bij het bier worden gekocht. Daarnaast komen mensen die een kratje bier kopen vaak met de auto, wat betekent dat ze nog genoeg ruimte hebben voor andere dingen.

Grote mandjes en karretjes

Het is je waarschijnlijk niet opgevallen, maar de karretjes en mandjes in de supermarkt zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat er dan ook meer spullen in passen. Daarnaast blijft de bodem hierdoor langer in zicht, waardoor je psychologisch op het verkeerde been gezet wordt en nóg meer gaat kopen. De mandjes zijn inmiddels zelfs zo groot geworden, dat ze vaak wieltjes hebben. Ook hier is dus over nagedacht.

Veel koppelverkoop

Iets wat ook met opzet is gedaan, is dat de koffie, koekjes, suiker en koffiemelk vaak in dezelfde buurt liggen. Het idee hier achter is simpel: als je voor koffie naar de winkel gaat, word je zo op het idee gebracht om nog wat spullen te kopen die hier goed bij passen. Dit wordt ook bijvoorbeeld zo gedaan in de ‘Italiaanse’ hoek, waar pasta, sauzen, olijven en kappertjes vaak bij elkaar liggen.

Traag poortje

Erger jij je ook altijd aan het trage poortje? Ook deze is met een reden traag gemaakt. Het poortje gaat bewust erg langzaam open, om ervoor te zorgen dat je wat moet afremmen. Je tempo in de supermarkt komt hierdoor wat lager te liggen, waardoor je meer tijd hebt om het assortiment in je op te nemen. Dit zorgt er meestal voor dat je meer spullen koopt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | A healthy life, Max vandaag
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Ook interessant