Omgaan met negatief nieuws in de wereld; zo pak je dat aan. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zo ga je om met het negatieve nieuws in de wereld

Oorlog in Oekraïne, stijgende energieprijzen, (boeren)protesten en een nieuwe coronagolf. Er gebeurt heel veel in de wereld, en het is dan ook niet vreemd als het nieuws van de afgelopen maanden zorgt voor sombere en angstige gevoelens. Omgaan met dat soort emoties kan lastig zijn, voor jezelf én de mensen in je omgeving. Hoe zorg je ervoor dat je optimistischer in deze tijd komt te staan?

Gideon de Haan is relatietherapeut en mediator. Hij komt in zijn werk vaak mensen tegen die zich veel zorgen maken over de actualiteit en de huidige staat van de samenleving. “Zodra er nare dingen gebeuren in de wereld, raakt dat sommige mensen extra. Ze kunnen dat moeilijk loslaten, en daarvan worden ze angstig en somber.”

Leven met het dagelijkse nieuws

“In de praktijk zie ik dat de stemming van mensen rondom het nieuws in de wereld heel erg afhangt van de manier waarop zij in het leven staan,” vertelt de Haan. “Sommige mensen zijn van nature erg optimistisch en zien zo’n beetje alles in de wereld ook op die manier. Maar ik zie ook heel regelmatig mensen die angstiger in het leven staan, wat een flinke impact kan hebben op hun gemoedstoestand. Als je die aanleg al hebt, kan het dagelijkse nieuws dat gevoel nog extra versterken en je dagelijkse leven enorm beïnvloeden.” Wat de relatietherapeut ook veel hoort tegenwoordig, is dat mensen zich zorgen maken over de toekomst van hun (klein)kinderen. “Zij zijn niet zozeer bang voor wat hen kan overkomen, maar voelen een enorme onzekerheid over hoe de situatie in de wereld hun (klein)kinderen zal raken en beïnvloeden in de toekomst.”

Controle

Maar waar komt die angst en somberheid bij mensen eigenlijk vandaan, zelfs als het nieuws ver van ons bed lijkt te zijn? Volgens de Haan keert er één thema keer op keer terug als het komt tot deze gevoelens: controle. “In mijn gesprekken met mensen zie ik vaak dat zij worstelen met controle. Ze willen het liefst controle hebben over alles wat er gebeurt, maar dat kan niet. Zodra er nare dingen gebeuren in de wereld, waar ze geen controle over hebben, dan raakt dat hen extra. Ze kunnen dat moeilijk loslaten, en daarvan worden ze angstig en somber.”

“Wat opvallend is, is dat angstige mensen vaak juist wél tot in detail al het nieuws willen volgen. Ook hier speelt die controle weer een rol, maar wat ze niet doorhebben is dat alle kleine feiten volgen uiteindelijk vooral de somberheid en angst voedt. Als je merkt dat je die gevoelens krijgt wanneer je de actualiteit volgt, is het daarom beter om het nieuws enigszins te filteren. Ga niet op zoek naar alle details en stel voor jezelf de grens van wat je wel en niet wilt horen of lezen. Zoek naar het nieuws dat belangrijk voor je is en waar je werkelijk iets mee kunt.”

Invloed op relaties

De invloed van het nieuws in de wereld beïnvloed bij veel mensen hun stemming, ziet de Haan. En dat heeft niet alleen impact op de mensen zelf, maar het kan ook effect hebben op de relaties die ze hebben. “Denk bijvoorbeeld aan de lockdowns van de afgelopen twee jaar. Binnen gezinnen en relaties werd er vaak op verschillende manieren naar gekeken. De één zag al die maatregelen tegen het coronavirus als flauwekul, terwijl het voor de andere een beangstigende tijd was. En dat kan binnen een relatie, vriendschap of familieband zorgen voor veel wrijving en onenigheid.”

“In zo’n geval waarin je als partners op verschillende manieren naar het nieuws kijkt en wanneer het de feiten bij ieder op een andere manier binnenkomen, is het belangrijk om samen het gesprek aan te gaan. Het is goed om te praten en afspraken te maken over het respecteren van de mening van de ander. Geef elkaar de ruimte om je eigen ding te kunnen doen, ook als je merkt dat je je éigenlijk niet helemaal in de ander kunt vinden.”

‘Neem de ander serieus’

En wat kun je doen wanneer je merkt dat je partner, een vriend(in) of (klein)kind erg somber en angstig wordt van het nieuws? “Het helpt echt niet om te zeggen dat diegene het nieuws maar moet vermijden, want dat kan simpelweg niet. Stel de ander daarom vragen als ‘word je er gelukkig van om dit te lezen?’, dat geeft iemand de mogelijkheid om hier dan over na te denken. Ga daarna samen op zoek naar een manier positiever nieuws te combineren met de negatieve actualiteit, om zo wat meer evenwicht in het nieuws te brengen. Neem de ander serieus in zijn of haar emoties want die zijn er echt. En houd in gedachten dat het niet de fout is van de ander, maar deze situatie voor hem of haar ook enorm vervelend kan zijn.”

Wat kun je doen om optimistischer te worden?

Zelf kun je ook het een en ander doen om ondanks de nare nieuwsfeiten, optimistischer in het leven te blijven staan. Al het nieuws vermijden is natuurlijk in deze tijd zo goed als onmogelijk, maar volgens de Haan zijn er wel andere dingen die je kunt doen als je je somber of angstig voelt door wat er gebeurt in de wereld. “In angstige buien ben je vaak geneigd om heel erg in je eigen hoofd te gaan wonen en niets uit te spreken. Hierdoor wordt de angst alleen maar erger en kun je enorm gaan piekeren. Heb je daar last van, dan raad ik aan om uit je eigen omgeving te stappen en andere mensen op te zoeken. Breng een bezoekje aan die ene positieve buurvrouw of ga lekker op stap met wat vriendinnen.” Schroom ook vooral niet om over je zorgen te praten, want het is natuurlijk niets om je voor te schamen. Er is nu eenmaal veel gaande. “Ga in gesprek met je partner, een vriendin of collega over je gevoel en vraag ook hoe zij er nu tegenaan kijken. De piekergedachten kun je vaak doorbreken door meerdere kanten van het verhaal te horen, zodat je kunt bedenken of jou angst realistisch is.”

“Om optimistisch te blijven kan het ook helpen om je in te zetten voor een ander,” zegt relatietherapeut de Haan. “Als je ziet dat een oorlog alles afbreekt en je je daar enorm naar door voelt, kun je dat gevoel omzetten door ergens anders te gaan bouwen.” Een steentje bijdragen kan je goed doen, en afleiding bieden van alles wat er gaande is. “Zoek bijvoorbeeld vrijwilligerswerk en kijk wat je voor je omgeving kunt betekenen. Zo zet je jezelf op een ander spoor en kom je niet stil te staan in je negatieve gedachten.”

Lisa MancheGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden