Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Waarom heb je altijd zoveel zin in chocolade als je ongesteld bent?

waarom-heb-je-altijd-zin-in-chocolade-als-je-ongesteld-bent-margriet.jpg

Verlang jij ook altijd zo naar chocolade op het moment dat je ongesteld bent? Je bent niet de enige: om de één of andere reden is chocolade dé craving die vrouwen hebben als ze ongesteld zijn. Maar hoe komt dat nu eigenlijk?

Wij leggen het je hier uit.

Waarom meer trek in chocolade als je ongesteld bent?

Dat je trek hebt in chocolade als je ongesteld bent, heeft onder andere te maken met je hormonen. Doordat je oestrogeen- en progesteronniveau uit balans raken, daalt je serotoninelevel. Serotonine kan een grote invloed hebben op je stemming, zelfvertrouwen en emoties, dit is dan ook een van de redenen dat je je vaak down voelt als je ongesteld bent. Hierdoor krijg je zin in koolhydraatrijk eten, omdat koolhydraten je serotoninelevel weer omhoog kunnen krijgen. En laat chocolade nou net een érg koolhydraatrijke zoetigheid zijn. Het is dan ook niet zo heel gek dat je vaker naar chocolade grijpt als je ongesteld bent.

Lees ook: Zijn pure paaseitjes gezonder dan melkchocolade varianten?

Gezondere alternatieven

Daarnaast hebben veel vrouwen tijdens hun menstruatie last van menstruatiepijn. Deze pijn kun je verminderen door magnesium binnen te krijgen, iets wat ook in chocolade zit. Magnesium zorgt ook nog eens voor een goede energiestofwisseling en de juiste hormoonbalans. Wanneer er schommelingen zijn in de hormonen (zoals wanneer je ongesteld bent) hebben sommige vrouwen meer magnesium nodig en kunnen ze dus ineens heel veel zin hebben in chocolade. Tel hier ook nog eens bij op dat je lichaam continu aan het werk is als je ongesteld bent, waardoor je gewoon meer honger kunt hebben dan normaal. Dit alles bij elkaar opgeteld zorgt er dus voor dat je vaker naar chocolade grijpt. Omdat chocolade nu niet het meest voedzame product is, kan het verstandig zijn om tijdens je menstruatie ook wat vaker naar voedzame producten te grijpen, zoals bijvoorbeeld: vette vis, avocado, noten of havermout. Deze producten bevatten namelijk ook veel koolhydraten en magnesium.

Bron | Women’s Health
Beeld | Getty

Ook interessant