Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Wonen & Tuinieren

5 tips om je huis zo rustgevend mogelijk te maken

zywrhhh6edkr_selected_wide_1200.jpg

Een huis kan snel druk aanvoelen met veel van je favoriete spullen. Toch is een rustgevend huis is heerlijk om in thuis te komen. Het geeft je namelijk een thuisgevoel en je wordt er rustig van. Om te zorgen dat je zorgeloos op de bank neerploft in een mooi, maar rustig interieur is je huis dé plek om zo rustgevend mogelijk te maken.

Maar hoe kun je dit het beste aanpakken? Probeer déze vijf tips eens.

1. Verplaats je meubels

Om je huis op te frissen hoef je niet per se nieuwe spullen te kopen. Met je spullen verschuiven kom je ook al een heel eind. Verplaats een bureau bijvoorbeeld naar een plekje waar jij voor je werk of je kind voor huiswerk een stuk lekkerder zit. Dichter bij het raam, bijvoorbeeld. Of in een rustigere ruimte.

Zelfs iets simpels als je bank verschuiven of de fotolijsten en kunstwerkjes aan de muur verwisselen, kan nieuw leven in een kamer blazen. Doe wat goed voelt. Je kunt je hiervoor ook verdiepen in feng shui.

2. Zorg voor zichtbare rust

Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Niemand wordt echt ontspannen van een rommelige woonkamer, vieze keuken of verwaarloosde badkamer. Door op te ruimen en schoon te maken zorg je voor zichtbare rust. En dat kunnen de kleinste klusjes al bewerkstelligen. Denk bijvoorbeeld aan de dorre bladeren van je planten halen. De afwas meteen in de vaatwasser stoppen, zodat je een leeg aanrecht hebt. Of rijst, pasta, suiker, hagelslag en ontbijtgranen netjes in potten stoppen en de verpakkingen weggooien.

3. Zet jezelf júist tot de klussen waar je als een berg tegen opziet

Kun je nagaan hoe bevredigend en rustgevend het resultaat van grotere klussen is. Bijvoorbeeld de koelkast en keukenkastjes schoonmaken, je kledingkast goed uitzoeken en opruimen en je boekenkast sorteren. Klussen waar je misschien als een berg tegen opziet, maar uiteindelijk best meevallen als je eenmaal bezig bent. En de rust die je er uiteindelijk van krijgt is het zó waard. Dan is het eindelijk eens gedaan!

4. Creëer rustgevende plekjes

Niet voor niets zijn meditatiekamers momenteel ontzettend populair op Pinterest. Zeker nu we meer met elkaar thuis zitten, heb je misschien ook wat meer behoefte aan tijd voor jezelf. Dat kan pittig zijn, als je hele gezin bijna 24/7 thuis is. Probeer een kamer, of in elk geval een hoekje, te creëren waar je even tot jezelf kunt komen. Zet er een lekkere stoel neer of rol er een yogamat of matras uit. Steek er (geur)kaarsen aan, leg er je favoriete boeken en een Margriet neer en luister er (met oortjes in) de muziek waar jij zo van houdt.

5. Haal de natuur in huis

Het is algemeen bekend dat planten goed zijn voor je mentale gezondheid. Je komt van sommige exemplaren letterlijk tot rust: door déze planten zou je zelfs beter en gezonder slapen. Zeker als je geen tuin hebt en niet in de buurt woont van een bos of tuin, is de natuur wat meer in huis halen belangrijk. Niet alleen in je woonkamer, maar bijvoorbeeld ook in je slaapkamer en badkamer.

Bron | PureWow
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant