Wonen & Tuinieren

Deze invloed heeft de kleur van je slaapkamer op je nachtrust

deze-invloed-heeft-de-kleur-van-je-slaapkamer-op-jouw-nachtrust.jpg

De slaapkamer is voor veel mensen hun favoriete plek in huis. Toch kunnen er veel nog wel een make-over gebruiken. Met name de kleur van je slaapkamer kan wonderen doen voor je nachtrust. 

Kom je maar moeilijk in slaap? Of word je altijd uitgeput wakker? Misschien is het dan tijd om je muren eens een likje verf te geven.

Invloed van kleur

Kleuren hebben veel invloed op je gemoedstoestand, vandaar dat de juiste kleurkeuze veel kan doen voor je nachtrust. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je fijner of meer uitgerust wakker wordt, of dat je juist door een bepaalde kleur op de muur sneller in slaap valt. Maar het kan ook negatieve gevolgen hebben. Er is zelfs door Travelodge een test gedaan met 2000 gezinnen naar hoe de kleur van een slaapkamer invloed op de nachtrust uitoefende. Daar kwam het volgende uit:

Blauw

Als je aan rust, vrede en kalmte denkt, is de kans groot dat je ook de kleur blauw hieraan koppelt. Niet zo gek dus dat dit als beste kleur voor de slaapkamer uit de test komt. Mensen met blauwe muren blijken de beste nachtrust te hebben, en sliepen maar liefst 7 uur en 52 minuten. Het schijnt zelfs je hart naar een rustiger ritme te brengen. Overtuigd? Dan kun je het best kiezen voor een lichtblauw kleurtje voor de minste prikkels. 

Geel

Op de tweede plek komt geel. Mensen met gele muren in de slaapkamer hadden een nachtrust van 7 uur en 50 minuten, dat scheelt dus niet zo gek veel met blauw. Daarnaast stimuleert de kleur geel je, wat ervoor zorgt dat je vrolijker wakker wordt. Het zenuwstelsel wordt zodanig beïnvloed dat je een geluksgevoel ervaart. Met geel op je muur in de slaapkamer is met het verkeerde been uit bed stappen er niet meer bij. 

Groen 

De kleur groen wekt bij ons meteen de associatie op met natuur en gezondheid. En dat klopt: deze kleur werkt blijkbaar zuiverend voor de geest, waardoor je met een fijn gevoel gaat slapen en ook weer wakker wordt. Mensen met een groene kleur op de slaapkamermuur hadden een gemiddelde nachtrust van 7 uur en 36 minuten. 

Zilver

Dit klinkt misschien wat heftig – en nee je hoeft je kamer niet om te toveren tot een glanzende discobal – maar met een zilveren kleur houd je je hersenen voor de gek. Het schijnt dat deze kleur je doet denken aan de maan, waardoor je brein zich klaarmaakt voor de nacht. Hierdoor val je dus lekkerder in slaap. Hieruit kwam een nachtrustscore van 7 uur een 33 minuten. 

Oranje

De laatste plek gaat naar de kleur oranje. Je kunt natuurlijk gaan voor een koningsdagvariant, maar je kunt het ook iets rustiger aan doen en het in de oranje aardetinten zoeken. Je nachtrust zou met deze kleur in de slaapkamer 7 uur en 28 minuten duren. De kleur zou zorgen voor een stabiele, warme omgeving waardoor je spieren sneller ontspannen en je dus relaxt in slaap kunt vallen. 

Lees ook: Dít is de invloed van kleur op je gevoel

Wit, crème of grijs 

Vind je bovenstaande opties te druk? We snappen dat wit of crème dan een logische keuze is. Echter blijkt uit het onderzoek dat mensen met deze kleuren op de muur hun werk vaker mee naar huis nemen. Gemiddeld zo’n drie keer per week. En ook de kleur grijs is niet aan te raden in de slaapkamer. Dat zou sombere associaties opwekken en je een slechte nachtrust bezorgen.

Lichtbruin

Wil je het wat romantischer maken in de slaapkamer? Grote kans dat de kleur rood dan in je gedachten komt. Maar dit blijkt niet de beste keuze te zijn. Je kunt beter voor een lichtbruine kleur kiezen. Mensen met deze kleur in de slaapkamer schijnen de meeste seks te hebben. Maar pas wel op, dit geldt alleen voor lichtbruin. Een donkerbruine kleur kan juist weer voor rusteloosheid zorgen. 

Paars 

Als laatste kun je de pot paarse verf ook maar beter laten staan. Je slaapkamer in deze kleur verven zorgt voor een nachtrust van 5 uur en 56 minuten. Deze kleur zou ervoor zorgen dat je je drukke dag moeilijker los kan laten. Je schijnt hiervan levendiger te gaan dromen en zelfs de kans op nachtmerries te verhogen. 

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | JAN, ELLE
Beeld | iStock

Ook interessant