Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Pak je notitieboek erbij: dít is journaling (en hierom is het goed voor je)

pak-je-notitieboek-erbij-dit-is-journaling-en-hierom-is-het-goed-voor-je.jpg

Had je als kind een dagboek en schreef je hier al je gedachten en gevoelens in op? Dan herinner je je vast hoeveel dat kon opluchten. De kans bestaat dat je hier na verloop van tijd mee gestopt bent. Toch doen steeds meer mensen (weer) aan journaling en dat is niet voor niets: het heeft hartstikke veel voordelen.

We vertellen je er alles over. Pak er maar vast een leeg notitieboek bij, want de kans is groot dat je straks meteen aan de slag wilt.

Wat is journaling?

Journaling betekent letterlijk ‘in een dagboek schrijven’, zo simpel is het. Concreet houdt het in dat je op papier zet – liefst op écht papier, maar het kan ook digitaal zijn – wat er allemaal in je hoofd zit. Begin gewoon met schrijven, want er zijn geen regels. Je kunt schrijven over hoe je je op dat moment voelt, wat er in je hoofd omgaat, waar je je (misschien) druk om maakt of juist waar je heel blij mee of dankbaar voor bent op dat moment.

Het hoeft geen lange tekst te zijn, maar het mag natuurlijk wel. Het belangrijkste is dat je gewoon schrijft voor jezelf, zonder erover na te denken wat iemand ervan vindt die het leest. Want dat is niet de bedoeling, dit is puur voor jou.

Wat zijn de voordelen?

Om te beginnen kan journaling erg opluchten. Door op te schrijven wat er in je hoofd zit, kun je het gevoel hebben dat je het ‘kwijt’ bent – ideaal. Ook is het moment van schrijven zelf erg rustgevend. Omdat je even puur en alleen bezig bent met journaling, kan het dezelfde effecten hebben als meditatie of mindfulness. Het helpt hierbij voor veel mensen om journaling met pen en papier te doen, omdat je op deze manier echt even vertraagt.

Lees ook: Dít zegt je handschrift over jouw persoonlijkheid

Therapie

Omdat je met journaling je gedachten op papier zet, kun je later ook teruglezen hoe je je op bepaalde momenten gevoeld hebt. Dit geeft je de kans om te leren van jezelf en in het vervolg rekening te houden met je gevoelens in bepaalde situaties. Ook kan het als therapie voelen om alles van je af te schrijven en helpt het je om te relativeren.

Wist je dat journaling zelfs kan helpen tegen slaapproblemen? Als je ’s avonds in bed nog allerlei gedachten in je hoofd hebt, kan het enorm helpen om deze op papier te zetten. Leg dus vooral een notitieboekje op je nachtkastje dat je er op elk moment bij kunt pakken (dit is ook veel beter voor je dan het blauwe licht van je smartphone).

Verschillende soorten journaling

Zoals gezegd kun je op allerlei manieren aan journaling doen, maar je kunt hier ook in afwisselen. Zo schrijven steeds meer mensen over dankbaarheid. Door op te schrijven waar je dankbaar voor bent – dit kan dagelijks, maar ook wekelijks of maandelijks – leer je even stil te staan in je leven en na te denken over de (kleine) dingen die je waardeert. Het zorgt ervoor dat je niet alleen de negatieve dingen in je hoofd hebt, maar ook stilstaat bij al het positieve dat gebeurt in je leven.

Een andere veelgebruikte manier van journaling is zelfreflectie. Als je dit doet kun je nadenken over de afgelopen tijd (of dat nu een week, maand, jaar of andere periode is) en jezelf vragen stellen als:

  • Wat heb ik geleerd van deze periode?
  • Waar ben ik trots op in deze periode?
  • Welke gevoelens had ik het meest in deze periode?

Daarnaast kun je vooruitblikken met vragen als:

  • Waar zou ik meer aandacht aan willen besteden de komende periode?

Kortom: iedereen die het wil kan aan journaling doen, op de manier die jij wilt. Probeer het maar eens, dan zul je merken welke voordelen het voor je heeft.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Margriet, The Green Guide, Kneipp
Beeld | Getty Images

Ook interessant