Wandelen met warm weer: dit is waar je op wilt letten Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Wandelen met warm weer: zo pak je het verstandig aan

Wandelen kent tal van gezondheidsvoordelen en het is ook nog eens een goedkope manier om aan lichaamsbeweging te komen. Schoenen aan en gaan! Maar nu we te maken hebben met hoge temperaturen, is het wel verstandig om met het een en ander rekening te houden.

Waar moet je op letten als je gaat wandelen met warm weer?

Wandelen met warm weer

Hoewel wandelen een hoop gezondheidsvoordelen heeft, zoals sterkere spieren en een beter geheugen, is het niet altijd even verstandig om de deur uit te gaan voor een wandeling. Stijgt het kwik tot boven de 30 graden, is de luchtvochtigheid hoog en staat er weinig wind? Dan wordt een wandeling een stuk zwaarder en kleven er meer risico’s aan. Zo kan je lichaamstemperatuur oplopen, stijgt je bloeddruk en ook je hartslag gaat omhoog. Sportieve mensen hebben hier minder (snel) last van hebben, terwijl ouderen, zieke mensen en kinderen sneller problemen krijgen.

De reactie van je lichaam bij hitte

Maar hoe zit het dan precies als je gaat wandelen in de hitte en hoe ontstaan problemen? Dat heeft alles te maken met je lichaamstemperatuur. Deze is normaal gesproken om en nabij de 37 graden Celsius. Maar als er tropische temperaturen zijn, heeft je lichaam meer moeite om deze temperatuur aan te houden. Warmte afvoeren kost veel meer energie dan normaal. En als je dan ook nog gaat wandelen, een activiteit waarbij je lichaam warmte produceert, zal dat nog moeizamer gaan.

Risico’s bij wandelen in de hitte

Als je toch besluit om een wandeling te maken, dan is het goed om je bewust te zijn van de risico’s. Je wordt namelijk kwetsbaar voor een aantal aandoeningen, zoals een zonnesteek.

Flauwvallen door de warmte

Het risico op flauwvallen is het grootst net ná een wandeltocht of als je onderweg pauzeert. Dit komt doordat je bloeddruk op dat moment ineens sterk daalt. Als je aan het wandelen bent, wordt er constant bloed rondgepompt door je actieve beenspieren. Maar als je ineens stilstaat, neemt dat pompen af en kan bloed zich ophopen. Hierdoor stroomt er minder bloed naar het hoofd en het hart, met flauwvallen als gevolg.

Een zonnesteek tijdens of na een warme wandeling

Tijdens de wandeling zul je het warm krijgen. Niet alleen omdat het buiten warm is, maar ook omdat je lichaam warmte produceert. Je lichaam probeert dit te reguleren door te zweten. Maar ga je op een gegeven moment veel zweten, word je rillerig, krijg je hoofdpijn en heb je weinig eetlust? Dan kan het zomaar dat je een zonnesteek hebt. Dit ontstaat doordat je lichaam niet meer goed kan afkoelen en kan gevaarlijk zijn, zeker als er ook sprake is van braken, verwardheid en koorts. Zorg ervoor dat je genoeg drinkt en raadpleeg in ernstige gevallen altijd je (huis)arts.

Warme temperaturen zorgen voor oververhitting

Als je gaat wandelen met warm weer, kun je ook last krijgen van oververhitting. Dit is zeer ernstig en gevaarlijk. Je lichaam kan de temperatuur namelijk niet meer reguleren en heeft moeite om de huid te voorzien van voldoende bloed. Het concentreert zich daarom op de vitale organen en je lichaamstemperatuur kan extreem oplopen. Een wandelaar die oververhit is, herken je aan een hete en droge huid, irrationeel gedrag en een snelle hartslag. Herken je oververhitting? Schakel dan meteen de hulp van een arts in of bel 112.

Problemen voorkomen

Gelukkig zijn er ook voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om uitdroging, oververhitting en andere problemen te voorkomen.

  • Pas je wandeltempo aan. Door minder snel te lopen, produceert je lichaam minder warmte. Je lichaam hoeft dan ook minder warmte af te voeren, waardoor de kans op oververhitting verkleint.
  • Neem regelmatig een pauze om wat te drinken en even bij te komen. Zoek ook regelmatig even verkoeling, bijvoorbeeld door in de schaduw te gaan lopen. Lukt dat niet? Probeer dan op andere manieren koel te blijven, bijvoorbeeld door water over jezelf te gooien, je hoofd onder een koele kraan te houden of een koele handdoek in je nek te leggen.
  • Eet niet te veel voordat je gaat wandelen en vermijd zwaar en moeilijk te verteren voedsel.
  • Drink voldoende water om uitdroging te voorkomen. Drink dus op tijd en laat alcoholische dranken staan.
  • Voorkom dat je verbrandt door zonnebrandcrème met de juiste factor te gebruiken. Ook andere bescherming tegen de zon, zoals een hoed of pet, kan helpen om een zonnesteek te voorkomen. Bescherm niet alleen je hoofd, maar ook je nek goed tegen de warmte van de zon.
  • Kies de juiste kleding voor je wandeling. Draag geen strakke sportlegging of dikke trainingsbroek, maar kies voor luchtig en ademend materiaal. Zo kun je de warmte goed kwijt én ben je bedekt tegen de zon.

Bron | Wandel.nl

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden