Waarom we binnenkort mogelijk wéér lege schappen kunnen verwachten in de supermarkt Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Waarom we binnenkort mogelijk wéér lege schappen kunnen verwachten in de supermarkt

Hamsteren door het coronavirus, missende producten door de oorlog in Oekraïne en de boerenprotesten: lege schappen in de supermarkten zijn ons na de afgelopen jaren niet meer vreemd. En nu dreigt er wéér een tekort aan bepaalde producten. Deze keer heeft het te maken met de prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers.

Volgens experts kunnen het wel eens de moeilijkste onderhandelingen ooit worden en dat kunnen we mogelijk in de supermarkt merken.

Strijd bij prijsonderhandelingen

De prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers zijn niets nieuws. Het is een jaarlijks terugkomend ritueel dat ze uitvoeren, waarbij ze onderhandelen over de prijs van de producten die de fabrikant maakt en de supermarkt gaat verkopen. Meestal starten de onderhandelingen in september en hebben ze in november een akkoord over de prijssetting voor het nieuwe jaar. Nu gaat het er echter net wat anders aan toe. De strijd is altijd al bikkelhard, maar kan dit jaar volgens experts harder zijn dan óóit.

In plaats van die jaarlijkse onderhandelingen, kloppen leveranciers nu twee tot drie keer per jaar om de tarieven weer aan te passen, vertelde Roel Dekelver van Delhaize onlangs op de Vlaamse site Het Laatste Nieuws. Iets dat nog nooit eerder gebeurd is. Dat ze nu meerdere keren per jaar de prijzen willen aanpassen, komt door de prijsstijgingen van grondstoffen, energie, brandstoffen en verpakkingsmaterialen. Deze willen ze doorrekenen aan de supermarkten, maar die denken daar uiteraard anders over. Op (nog) hogere prijzen zitten we natuurlijk allemaal niet te wachten.

Lege schappen

Als de leveranciers en supermarkten dan niet tot een overeenkomst komen, kunnen wij dat merken in de supermarkt. Er kunnen dan namelijk twee dingen gebeuren: óf de leveranciers stopt met leveren, óf de supermarkt besluit het product uit de schappen te halen. Voor ons heeft het allebei hetzelfde effect: lege schappen.

Eigenlijk kunnen we het bij allerlei producten verwachten, zeggen experts. Sterker nog: we hebben het eerder dit jaar al gezien bij Jumbo en Albert Heijn. Bij die eerste lag de ijsthee van Fuze Tea een tijd lang niet in de schappen door misgelopen onderhandelingen; bij de tweede ging het onder andere om producten van Maggi en KitKat. “Supermarkten willen die voor een zo laag mogelijke prijs aanbieden. Ze houden elk product scherp in de gaten,” zegt retailexpert Paul Moers tegen AD.

Vooral problemen met A-merken

Toch hoeven we ons geen zorgen te maken dat dit op grote schaal zal gebeuren, laat Els Breugelmans weten aan AD. Zij doet aan de universiteit van Leuven onderzoek doet naar de onderhandelingen in de retailsector. Het zal alleen gaan om producten van grote, machtige partijen, zoals Nestlé of Unilever, die tijdelijk uit de schappen verdwijnen. Kleinere fabrikanten kunnen het zich niet veroorloven om niet in de winkel te liggen, en supermarken kunnen niet lang zonder A-merken in de schappen. Waarschijnlijk zal het dus van tijdelijke aard zijn, al is er veel onzekerheid op de markt op dit moment. Gebruik je vooral huismerken? Dan zit je waarschijnlijk goed, denkt Breugelmans. De fabrikant en supermarkt werken dan zeer nauw samen, om de prijzen laag te houden. Hamsteren is dus zéker niet nodig.

Bron | AD

Ilse van RoekelGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden