Zo ga je om met angst bij trauma Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Waarom legeroefeningen voor mensen met (oorlogs)trauma’s heel confronterend kunnen zijn

Defensie waarschuwt: de komende weken zullen er helikopters laag overvliegen en knallen te horen zijn vanwege een grootschalige militaire oefening door het hele land. Dat kan even schrikken zijn, als je vroeger de oorlog hebt meegemaakt of een ander soortgelijk trauma hebt. Hoe kun je hiermee omgaan? We spraken erover met psychotherapeut Jeanne Rooijackers van Pro Persona Overwaal, Expertisecentrum Angst, Dwang en PTSS.

Door het hele land doet Defensie de komende weken een internationale militaire oefening: Falcon Autumn. Waarom Defensie dit doet, leggen we uit in dit artikel.

Omgaan met angst en trauma volgens een psychotherapeut

Deze oefening kan behoorlijk wat angst oproepen; de geluiden klinken waarschijnlijk precies zoals in een echte oorlog. Daardoor kunnen bij sommigen (oorlogs)trauma’s omhoog komen. Hoe kun je daarmee omgaan als je daar last van hebt?

Volgens Rooijackers is het heel belangrijk dat Defensie vooraf heeft aangekondigd dat er een oefening aankomt. “Anders kun je denken dat er écht iets aan de hand is, zeker omdat er op dit moment zoveel speelt in de wereld met Oekraïne en Rusland.”

Toch is het probleem daar niet meteen mee opgelost: “Ook al weet je dat de oefening eraan komt, toch kun je een overlevingsreactie krijgen als je die geluiden hoort. Je kunt dan alsnog flashbacks krijgen bijvoorbeeld. Er kunnen herbelevingen optreden waarbij je voelt wat er vroeger met je is gebeurd. Soms kun je dat in je hele lichaam voelen: je krijgt een schrikreactie met veel spanning en/of pijn in je lichaam. Je kunt gaan huilen of een paniekaanval krijgen. Of woede en angst voelen door de geluiden. Op zo’n moment kun je je heel ellendig en alleen voelen, omdat je je bedreigd voelt,” vertelt Rooijackers aan Margriet.

Dit kan helpen bij de geluiden van de militaire oefening

Maar het feit dat je wéét dat het een oefening is, kan je wel helpen om in het hier en nu te blijven. “Dat is heel belangrijk wanneer je een trigger ervaart: dat je het verschil kunt maken tussen het hier en nu en vroeger toen het écht oorlog was en er werd gebombardeerd,” aldus Rooijackers.

Wat kan helpen in zo’n geval? “Blijf er niet alleen mee zitten, praat erover met anderen zodat zij je hierbij kunnen steunen. Het is belangrijk dat je jezelf toestaat om zo’n heftige reactie te hebben. Je hebt vroeger bedreigende dingen meegemaakt, dus het is heel logisch dat die herinnering en die overlevingsreactie in jou ligt opgeslagen. Je lichaam weet niet honderd procent zeker dat er niks aan de hand is, omdat de geluiden precies hetzelfde klinken als toen. En als je veel last hebt van het geluid van de vliegtuigen: schroom niet om oordoppen in te doen.”

Saskia WinkensGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden