Waarom je soms de autoruit moet krabben terwijl het helemaal niet vriest Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Waarom je soms de autoruit moet krabben terwijl het helemaal niet vriest

Je kent het wel: ben je éigenlijk al aan de late kant, moet je de autoruit nog krabben. Een enorme rotklus. Helemaal als je er niet op gerekend had, omdat het niet vriest. Hoezo moet je dan alsnog krabben?

We leggen het uit.

Autoruit krabben als het niet vriest

In de winter is het best logisch dat je regelmatig de autoruit moet krabben, maar hoe zit dat als het niet vriest? Ook dan kan er namelijk een laagje ijs op de autoruit ontstaan. Dat zit zo: de temperatuur die je telefoon aangeeft, wordt door waarneemstations gemeten op anderhalve meter hoogte. Er wordt ook een temperatuur gemeten op tien centimeter boven de grond. Als de temperatuur daar onder nul komt, noemen we dat nachtvorst of vorst aan de grond. In heldere nachten koelt het aardoppervlak af en is de lucht een stuk kouder. Die afkoeling komt van onderaf. Het kan daardoor op tien centimeter hoogte soms wel vijf graden kouder zijn dan op anderhalve meter hoogte. ’s Nachts koelt niet alleen de grond af, maar ook objecten, zoals een auto. Een koude autoruit koelt vervolgens de lucht erboven af. Omdat koude lucht minder vocht kan bevatten, ontstaan er druppeltjes. Zodra de temperatuur van de autoruit onder nul komt, bevriezen de druppeltjes en ontstaat er een laagje ijs. Goed om te weten: je kunt een flinke boete krijgen als je rijdt met een bevroren autoruit.

Lees ook:
Beslagen autoruiten? 7 tips om er snel van af te komen

Niet krabben als het wél vriest

Andersom kan het ook gebeuren dat het wel vriest, maar je niet hoeft te krabben. Hoe zit dat precies? Nou, dat is eigenlijk heel simpel: bij heel droge lucht is er geen vocht om ijs van te maken. Het kan dan wel vriezen, maar er ligt geen laagje ijs op de autoruit. Als het bewolkt is, hoef je vaak niet te krabben, omdat de autoruit dan niet snel kouder wordt dan de lucht erboven. Ook de plek waar je auto geparkeerd staat, maakt verschil. Zet je ‘m onder een boom of naast een gebouw, dan koelt hij minder snel af. Op plekken waar meer vocht is, zoals een sloot of een gracht, is de kans op waterdruppeltjes – en dus bevroren ruiten – wat groter. Gelukkig bestaan er allerlei handige trucs om een bevroren ruit te voorkomen.

Bron | Weeronline.nl, Maxvandaag.nl
Beeld | Getty Images

Maike AbmaGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden