Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Lifestyle

Waarom horloges in winkels en in reclames vaak op dít tijdstip stilstaan

tijd-horloges-stilstaan.jpg

Of je nu horloges in een winkel bekijkt of in een grote reclamecampagne: de wijzers staan áltijd op hetzelfde tijdstip, namelijk om 10:10 uur. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Het antwoord zal je verbazen…

Er blijkt namelijk een heel slim marketingtrucje achter te zitten.

Smiley Face

Allereerst ziet dit tijdstip er symmetrisch uit, wat doorgaans als ‘mooier’ wordt ervaren. Daarnaast ziet het klokje er ook nog eens vrolijker en leuker uit als de wijzers op 10.10 staan. Als je het horloge op dit tijdstip zet ziet het er namelijk een beetje uit als een smiley face.

Lees ook: waarom je op het vliegtuig altijd een zonnebril zou moeten dragen

Sneller geneigd tot aankoop

Deze vrolijke look zou potentiële kopers in een goede stemming brengen, waardoor de kans op een aankoop stukken groter is. Het is overigens niet zo dat mensen echt bewust het smiley gezichtje zien, het is meer het gevoel dat het onbewust bij ze oproept, zo legt marketeer Susanne Hurni uit in de New York Times: “Je verwacht niet dat iemand zegt: ‘Hé, het horloge lacht naar me’, maar het gaat juist om het gevoel dat het bij je opwekt.”

Werkt echt

Er zijn overigens wel twee uitzonderingen: zo zet het merk Ulysse Nardin zijn horloges altijd op 8:19 uur en kiest het merk Oris ervoor om zijn horloges in campagnes standaard op 8:03 te zetten. Of ze hier slim aan doen is nog maar de vraag, onderzoek wijst namelijk uit dat de top 100 meest verkochte mannen horloges op Amazon in de webshop allemaal op 10.10 staan, op drie na.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | The New York Times
Beeld | iStock

Ook interessant