Lifestyle

Dit is waarom we zo vaak onze dromen vergeten (en zo onthoud je ze wél)

dit-is-waarom-we-zo-vaak-onze-dromen-vergeten.jpg

Soms dromen we wel zo’n vijf keer per nacht, maar het komt zelden voor dat we die dromen ook écht allemaal onthouden. Lijk jij je dromen altijd te vergeten? Dan kan er misschien meer aan de hand zijn, van onschuldige oorzaken tot serieuze gezondheidsklachten.

Maar het goede nieuws is: dromen onthouden kun je leren.

Waarom dromen we eigenlijk?

Er zijn verschillende theorieën over waarom we eigenlijk dromen, maar de meeste wetenschappers zijn het erover eens dat dromen een onderdeel van ons geheugen is. Onze dromen helpen onze hersenen om herinneringen op te slaan door middel van het ‘opnieuw bekijken’ van alle herinneringen in onze slaap. Zo wordt alles even goed georganiseerd en op de juiste plekken opgeslagen, zodat herinneringen in ons langetermijngeheugen blijven hangen.

Dromen vergeten

Een voorwaarde voor onze hersenen om te kunnen dromen, is dat we ons in de REM-slaap bevinden. Dit is de diepste slaap in het midden van onze slaapcyclus waarin we ook echt uitrusten. Het wordt vermoed dat we gemiddeld zo’n vijf keer per nacht dromen. Dat zijn 1825 dromen per jaar! Nog een leuk feitje: een gemiddelde droom duurt tien tot dertig minuten. Maar wat betekent het wanneer je deze dromen altijd lijkt te vergeten (of helemaal niet lijkt te dromen)? Daar zijn een aantal verschillende oorzaken voor:

1. Stress

Stress is de grootste vijand van een goede nachtrust. Als je veel stress ervaart, kom je minder goed in de REM-slaap en word je ’s nachts ook vaker wakker. Dit maakt het niet alleen lastiger om je dromen te onthouden, maar zorgt er ook voor dat je überhaupt minder droomt: dat doe je enkel in de REM-slaap.

2. Je dieet

Hetzelfde geldt voor een ongezond voedingspatroon. Hoe meer vet en suiker je eet, hoe minder goed je slaapt. Dit komt doordat je lichaam dan de hele nacht druk bezig is al die vetten en suikers te verwerken, waardoor het niet goed kan uitrusten. Probeer daarom zo veel mogelijk groente en fruit te eten. Dat zorgt voor een betere nachtrust en daarom ook meer dromen.

3. Trauma

Trauma’s zijn een extreme vorm van stress en hebben dan ook een extremer effect op het lichaam. Veel mensen met een diepgeworteld trauma hebben last van slapeloosheid, wat natuurlijk voorkomt dat je kunt dromen. Maar het kan er ook voor zorgen dat je lichaam je dromen expres laat ‘vergeten’ om te voorkomen dat je pijnlijke herinneringen uit je dromen tegenkomt.

4. Alcohol en drugs

Heerlijk, een glaasje rode wijn zo net voor het slapengaan, maar niet bevorderlijk voor de nachtrust. Alcohol voorkomt namelijk dat je in de REM-slaap komt, en zoals we inmiddels weten, droom je dan niet.

5. Medicatie

Ook bepaalde medicatie kan de nachtrust verstoren, de slaapcyclus beïnvloeden of zelfs voor nachtmerries zorgen. In dat laatste geval kunnen je hersenen deze nachtmerries verdringen om nare herinneringen te voorkomen.

6. De wekker

Een van de meest voorkomende redenen dat mensen hun dromen vergeten, is omdat ze te snel en abrupt wakker worden. Door het geluid van je wekker ben je meteen in een staat van alertheid in het hier en nu. Een belangrijke voorwaarde om je dromen te kunnen onthouden, is dat je je in een meer onbewuste staat van wakker zijn bevindt. Dat slaperige gevoel dat je in het weekend ervaart wanneer je langzaam wakker wordt, helpt dus beter om je dromen te onthouden.

7. Je bent niet oplettend

Hoe bewuster je je van dromen wordt, hoe beter je je dromen onthoudt. Mensen die simpelweg geen interesse hebben in hun dromen, en na het wakker worden gewoon met hun leven beginnen, hebben ook een kleinere kans om hun dromen te onthouden.

Lees ook: Lucide dromen: zo werkt het en zo kun je dit trainen

Dromen leren onthouden

Het hoeft daarom niet te betekenen dat je ongezond bent als je nooit je dromen onthoudt: bijna iedereen maakt wel een bepaalde cyclus van REM-slapen mee gedurende een nacht. En zolang dat gebeurt, rust je gewoon uit. Het herinneren van dromen heeft ook een heleboel te maken met aandacht voor het onderbewuste. Maar het goede nieuws is dat je dat kunt leren. Deze tips kunnen helpen:

  1. Maak je klaar voor een goede nachtrust
    Dat betekent: op tijd naar bed volgens je natuurlijke cyclus, een gezond dieet, genoeg bewegen en het liefst geen schermen voor het slapengaan. Het helpt ook om je wekker te zetten rond de tijd dat je normaal uit jezelf wakker wordt, omdat dit vaak nét na een REM-cyclus (en dus een droom) is.
  2. Neem je voor om je droom te onthouden
    Soms is alleen al iets willen genoeg om het te laten gebeuren. Als jij naar bed gaat met het idee om je droom te onthouden, sla je dit op in je onderbewuste, waar ook het dromen gebeurt. Doordat je er speciale aandacht aan besteedt, is de kans ook groter dat het lukt.
  3. Wordt langzaam wakker
    Niet meteen je bed uitspringen en koffie naar binnen gieten, maar probeer langzaam en op een natuurlijke manier uit je slaapstand te komen. Blijf een tijdje in die zweverige staat van half-wakker, half-slapend hangen en je zult merken dat je dan een stuk beter je dromen onthoudt.
  4. Schrijf je dromen op
    Hoe meer aandacht we aan onze dromen besteden, hoe beter we ze onthouden. Je dromen opschrijven helpt daarbij. Doe dit meteen in de ochtend, na die bijzondere staat van half-slaap en wanneer je je de stukjes dromen herinnert. Voor je het weet vergeet je ze weer, dus dan kun je het beter meteen opschrijven.
  5. Wees geduldig
    Het kost tijd om nieuwe dingen te leren, en dat geldt ook voor het onthouden van je dromen.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Margriet 40 ligt nu in de winkel! Met deze week: hoe verder na ontrouw, een slank weekmenu, tips om je thuiswerkplek te verbeteren en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant