Zo laat kun je het beste stoppen met drinken voor een betere nachtrust.  Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Voorkom nachtelijke toiletbezoekjes: zó laat kun je het beste stoppen met drinken

Bijna niets is vervelender dan wakker worden met een volle blaas. Of misschien kom je wel helemaal niet in slaap doordat je ’s avonds nog een kop koffie hebt gedronken. Allemaal irritante situaties die ontstaan door bepaalde dranken en je nachtrust verstoren. Zó laat kun je daarom het beste stoppen met drinken voor het slapengaan.

Het is natuurlijk enorm belangrijk om door de dag heen voldoende te drinken om gehydrateerd te blijven. Maar drink je te veel van iets op een te laat tijdstip, dan kan dat je nachtrust behoorlijk beïnvloeden. Amy Bragagnini , een woordvoerder van de Academie voor Voeding en Diëtetiek legt aan Huffpost uit hoeveel vocht je per dag zou moeten drinken. “Dat is 15,5 kopjes per dag voor mannen en 11,5 kopjes voor vrouwen, iets wat de meeste mensen niet bereiken.” Het tijdstip waarop je gaat slapen is daarbij volgens haar enorm belangrijk.

‘Hoe laat ga je naar bed?’

“Het antwoord op de vraag ‘hoe laat ga je naar bed?’ helpt ons om informatie te verstrekken die patiënten niet alleen zal helpen om voldoende te drinken, maar ook zal zorgen voor een goede nachtrust,” legt ze uit. Het drinken van vloeistoffen voor het slapen kan namelijk een slecht effect hebben op je slaapcyclus. Maar een goede nachtrust is wel heel belangrijk om het risico op bijvoorbeeld obesitas, hartaandoeningen, beroertes en depressies te voorkomen. En zeg eerlijk, je stapt ’s ochtends met een veel beter humeur uit bed als je de hele nacht hebt doorgeslapen.

Twee uur

Daarom de vraag: wanneer moet je nou je laatste glas leegdrinken? Volgens Bragagnini kun je het beste minstens twee uur voor het slapengaan stoppen met het drinken van de meeste vloeistoffen. Het tijdsbestek hangt alleen wel af van het drankje zelf, want er zit bijvoorbeeld een verschil tussen cafeïnevrije dranken, alcoholische dranken en dranken met cafeïne.

Cafeïne

’s Avonds nog even genieten van een kopje koffie op de bank: voor veel mensen is dat vaste prik. Maar hoe later je cafeïne drinkt, hoe meer het je slaap kan beïnvloeden. Wanneer je meer dan vierhonderd milligram cafeïne per dag binnenkrijgt, kan dat rusteloosheid, uitdroging, angst en slapeloosheid veroorzaken. Volgens onderzoekers kun je daarom het beste minstens zes uur voor het slapengaan stoppen met het drinken van cafeïnehoudende dranken.

Alcohol

Dat glaasje wijn in de avond kan je misschien slaperig maken, maar het kan je slaap ook verstoren. Alcohol heeft namelijk kalmerende, maar ook stimulerende effecten op je lichaam. Het kalmerende effect neemt af en als je daarna wakker wordt, kom je vaak weer moeilijk in slaap. Ook kan alcohol je diepe slaapfase (REM) beïnvloeden en kan het levendige dromen of nachtmerries veroorzaken. Probeer daarom in de laatste vijf uur voor het slapengaan geen alcohol meer te drinken.

Suikerhoudende dranken

Het drinken van te veel suikerhoudende dranken voor het slapen wordt afgeraden. Ze verhogen namelijk je bloedsuikerspiegel, waardoor je alvleesklier insuline aanmaakt. Dat hormoon zorgt ervoor dat glucose in je cellen komt om energie te leveren. En die energie die je krijgt, zorgt er weer voor dat je niet kunt slapen. Probeer suikerhoudende dranken, zoals frisdrank of sap twee uur voor het slapengaan te vermijden.

Zuivel

Sommigen zweren bij het drinken van een glas warme melk voor het slapen. Uit bepaalde onderzoeken blijkt ook dat het drinken van melk oudere mensen kan helpen om in slaap te vallen. Maar volgens Bragagnini zijn de onderzoeken naar de voordelen van het drinken van melk voor het slapen beperkt. Voor de meeste mensen is het beter om twee uur voor het slapen geen zuivel meer te drinken, maar als het je helpt om in slapen te vallen, dan kan het niet zoveel kwaad.

Water

Water is natuurlijk het gezondste drankje om gehydrateerd te blijven. Probeer er overdag zoveel mogelijk van te drinken en stel het niet uit naar de avond. Het kan geen kwaad om voor het slapen water te drinken, maar de vloeistof zorgt vaak wel voor nachtelijke bezoekjes aan het toilet. Om dat te voorkomen kun je het beste twee uur voor het slapengaan stoppen met het drinken van water. Heb je ’ nachts vaak dorst? Zet dan een fles water naast je bed om ook in de nacht genoeg vocht binnen te krijgen.

Bron | Huffpost, Cleveland Clinic

Lisa MancheGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden