Wat heb je nodig om geld terug te krijgen na vertraging op Schiphol? Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vlucht gemist door Schipholdrukte? Zó kun je geld terugkrijgen

Schiphol was deze zomer volop in het nieuws vanwege de enorme drukte op het vliegveld. Van mensen die urenlang in de rij stonden en op het nippertje hun vlucht haalden, tot mensen die zelfs na uren wachten hun vlucht toch hadden gemist. Schiphol heeft nu een compensatieregeling in het leven geroepen om kosten te vergoeden van iedereen die door de enorme drukte zijn of haar vlucht gemist heeft.

We vertellen hoe deze compensatieregeling precies werkt en wat je kunt verwachten als je een claim indient.

Compensatieregeling voor een gemiste vlucht

Een vlucht missen is voor iedereen vervelend, maar de mogelijke kosten die hierbij komen kijken, zijn waarschijnlijk nog erger. Zeker als de oorzaak hiervan buiten jouw macht ligt. Om die reden heeft Schiphol een compensatieregeling in het leven geroepen. Iedereen die tussen 23 april en 11 augustus zijn of haar vlucht heeft gemist door de enorme wachtrijen, kan gecompenseerd worden. Het gaat dan om de extra kosten voor het omboeken en andere kosten die veroorzaakt zijn door de vertraging. Denk bijvoorbeeld aan een hotel als je moet overnachten door de vertraging of eten en drinken. Ook kosten voor een accommodatie op je bestemming of huurauto worden vergoed. Tot slot vergoedt Schiphol ook de kosten die je maakt als je besluit om maar op een andere manier naar je bestemming te reizen.

Dit zijn de situaties waarin je een vergoeding krijgt, maar dat betekent niet dat er geen voorwaarden zijn. Je krijgt namelijk geen compensatie als de kosten gedekt worden door de reisverzekering en de kosten mochten ook niet redelijkerwijs te vermijden zijn. Was er een vervangende vlucht beschikbaar en heb je die geweigerd? Dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Schiphol vergoedt dan namelijk niet zo snel de kosten, omdat ze wel een alternatief geboden hebben. Als je een claim wilt indienen is het goed om alle voorwaarden en details door te lezen. Die vind je hier.

Op tijd indienen

Denk je na het bovenstaande gelezen te hebben: daar voldoe ik aan! Dan is het tijd om een compensatieverzoek in te dienen. Dat kan op de website van Schiphol. Wacht daar vooral niet te lang mee. Als jouw vlucht zou vertrekken tussen 23 april en 11 augustus, kun je dit indienen tot en met 30 september.

Bewijsstukken

Bij het indienen van je claim is het van belang om bewijsstukken aan te leveren. Dit om aan te tonen dat jij daadwerkelijk gedupeerd bent door de vertraging. Maar hoe doe je dat? Je moet onder andere een boekingsbevestiging van de gemiste vlucht uploaden. Zo ziet de luchthaven welke vlucht je had moeten nemen en kunnen ze nagaan of deze daadwerkelijk vertraagd is. Hetzelfde geldt voor een vervangende vlucht. Ook hiervoor moet je een boekingsbevestiging uploaden, net als een betaalbewijs.

Maar dat is niet het enige. Want dit betekent nog niet dat je daadwerkelijk op de luchthaven was. Ook daarvoor moet je bewijs aanleveren. Denk bijvoorbeeld aan een parkeerticket waarop de inrijdtijd staat, een uitcheckbewijs van de trein, een foto met een tijdsaanduiding of een WhatsApp-bericht. De laatste stap is het uploaden van bewijs dat je kosten gemaakt hebt door het missen van de vlucht. Dit gaat om bijvoorbeeld de accommodaties, gemiste excursies, huurauto of overnachtingen.

Wanneer krijg je geld terug?

Het belangrijkste is misschien wel: wanneer krijg je je geld terug? Schiphol belooft dat dit tussen de zes en acht weken na het indienen van de claim zal zijn. Na zes weken krijg je te horen of je claim toegewezen wordt, waarna het maximaal veertien dagen kan duren voordat je uitbetaald krijgt.

Bron | RTL Nieuws, Radar

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden