Vet of koolhydraten verbranden  Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vet verbranden in plaats van koolhydraten? Zó pak je dat aan

Je lichaam gebruikt zowel vetten als koolhydraten als energiebron. Als je wil afvallen, dan ben je misschien al druk aan het sporten. Maar daar mee rijst ook de vraag: hoe zorg je dan dat je vet verbrandt in plaats van koolhydraten?

We leggen het je uit.

Vet en koolhydraten verbranden

Koolhydraten en vetten zijn de belangrijkste energiebronnen voor je lichaam. Koolhydraten vind je vooral veel in producten met granen, rijst, pasta, brood, aardappelen, fruit, suiker, koek en snoep. Vet zit vooral in boter, olie, margarine, snacks, vlees, volle zuivel, sauzen, gebak en koek. In je spijsvertering worden deze koolhydraten en vetten afgebroken en omgezet tot energie.

Koolhydraten zijn ‘snelle’ energiebronnen die in je spijsvertering tot glucose worden omgezet. Zo komt dit in je bloed terecht en kunnen je lichaamscellen en spieren dit snel als energiebron gebruiken. Als je je direct inspant, dan zal je lichaam daarom eerder naar die snelle energiebron van koolhydraten grijpen. Vetten zijn een langzamere energiebron dan koolhydraten. Het duurt langer om tijdens je spijsvertering vet uit voeding te halen, waardoor het minder snel een energiebron vormt. De vetvoorraden worden daarom niet zo snel aangebroken door je lichaam, maar gebruik je pas bij langere inspanning, zoals bij een rustige wandeling, tijdens het zwemmen of bij het fietsen.

Eerst koolhydraten gebruiken

Je lichaam gebruikt dus zowel vet als koolhydraten als energiebron, maar er wordt vaak het eerst naar de koolhydraten gegrepen. Als je veel koolhydraten binnen hebt gekregen, zal je lichaam die dus als eerst gebruiken bij inspanning. Daarbij speelt het hormoon insuline ook een belangrijke rol. Dit gebruik je voor de verbranding van koolhydraten, maar insuline stimuleert ook de vetopslag in je lichaam. Wanneer je meer energie uit voeding haalt dan dat je vervolgens gebruikt, wordt die overtollige energie opgeslagen als extra vet. Het gaat daarbij niet per se om vetten of koolhydraten die je eet, maar om alle calorieën die je te veel eet.

Minder ruimte voor vetverbranding

Omdat Nederlanders relatief veel koolhydraten eten, halen we gemiddeld ongeveer de helft van onze energie in voeding uit koolhydraten. Daardoor blijven ze een redelijk stabiele energiebron. Het nadeel daarvan is dat we door de insuline hierdoor makkelijker een extra vetmassa aanmaken en daarnaast dus ook weinig vet als energiebron gebruiken. En omdat je lichaam wel verlangt naar die snelle energieboost uit koolhydraten, blijf je die dus eten en verbranden en maak je minder gebruik van vetverbranding.

Vet in plaats van koolhydraten verbranden

Als je je vetverbranding wilt stimuleren, dan is het dus verstandig om de voeding met (snelle) koolhydraten vaker te laten staan. Vooral suikers kun je het beste links laten liggen. Die zorgen namelijk voor een hoge insulinepiek, terwijl je er maar weinig goede voedingsstoffen uit kunt halen. Ook is het goed om niet te vaak te eten, zodat je insulinespiegel meer kan dalen. Probeer drie maaltijden per dag aan te houden. Als je daarnaast regelmatig langdurig beweegt met een rustige hartslag, bijvoorbeeld door een lange wandeling te maken, dan gaat je lichaam vaker over op vetverbranding. Ook zul je na verloop van tijd merken dat je langer zonder tussendoortjes kunt.

Bron | Gezondheidsnet

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden